Nu is het inmiddels algemeen bekend dat VR perfect is voor Gaming en 360 graden video, daar gaat het echter niet ophouden.
Fitness is een van de vele takken van sport waar Virtual Reality voor een aardverschuiving zal gaan zorgen.
Diverse ontwikkelingen om ons heen wijzen inmiddels ook sterk in die richting. Daarnaast tonen onderzoeken naar de toegevoegde waarde van VR in fitness onomstotelijk aan dat het een positieve uitwerking heeft.
Kortom, je staat binnen een paar jaar met een Oculus Rift op in de sportschool?
Fitness is saai
Ja, iedereen die aan fitness doet zal die momenten wel kennen. Je zit op je fietsje, met wat anderen op een rij, je fietst maar gaat nergens heen. Eigenlijk is er verder ook niks te zien en een gevoel van "wat is dit toch eigenlijk een kansloze bezigheid" bekruipt je bij tijd en wijle. Hier zit ook een beetje de kruks, je aandacht gaat zitten in focus op dat pijntje, de vermoeidheid en je bent er eigenlijk wel weer klaar mee voor vandaag.
Fietsen / RPM
Stel je nu even voor, je gaat op diezelfde fiets zitten, zet je Oculus Rift op en ervaart dezelfde workout als volgt:
[ux_video url="https://vimeo.com/113165559"]
Oke, op adem? Overtuigd?
Dit is slechts een van de vele initiatieven die momenteel volop in ontwikkeling zijn.
Uiteraard leent fietsen zich buitengewoon goed voor deze toepassing, je fietst waar je wilt en hoe je wilt.
Fiets in de woestijn, fiets in de stad. Maakt niet uit, je kan fietsen op de maan als je wilt!
Maar wat dacht je van een hardlooprondje, en dan niet bij jou in de straat maar een rondje Temple run? Of een rondje "Tae Bo" waarin je niet in je eigen woonkamer in de lucht staat te slaan maar in een post-apocalyptische stad zombies van je afslaat.
Aansluitend wil je ontspannen dus je zet een fijne ontspannen Yoga sessie in een Japanse tuin op. Ja we kunnen nog wel even doorgaan maar denk dat jet het idee wel hebt nu.
Eigenlijk is het Nintendo Wii maar dan een paar generaties verder, de techniek in het controllen van VR staat ook niet stil en als je kijkt naar de diverse initiatieven in de vorm van "Treadmills" , "Suitups" en "VRGloves" (
uitleg over die drie) kan je je voorstellen dat alle randvoorwaarden voor fitness in Virtual Reality worden geschapen terwijl ik dit schrijf.
Toegevoegde waarde
Het is aangetoond dat trainen in Virtual Space een enorme toevoeging is aan je trainingsprogramma, in 2011 werd er een
studie verricht door Daniel R Mestre van het Mediterranean Virtual Reality Center naar de invloed van VR op training.
Een experiment werd gehouden, dit experiment bestond uit een aantal mensen op hometrainers, de ene groep trainde met, en de andere groep zonder Virtual Reality.
De groep die met VR trainde liet een opmerkelijk resultaat zien, niet alleen gingen ze harder en langer en hadden meer plezier in de training, ook waren pijn en vermoeidheid in veel mindere mate aanwezig dan bij de groep die zonder trainde.
Mestre geeft als belangrijkste oorzaak aan dat Virtual Reality er eigenlijk voor zorgt dat de aandacht op een positieve manier dusdanig wordt verlegd dat deze factoren een veel minder grote rol spelen dan bij de groep die zonder VR trainde.
Het is algemeen bekend dat "de geest" sterker is dan "het vlees", hierin lijkt VR de perfecte methode om te zorgen dat je geestelijke toestand op zo een wijze beïnvloed wordt dat je langer door kan gaan. Nog belangrijker dan dat: het trainen er een stuk leuker op wordt!
Kortom: binnenkort kunnen we allemaal met de Oculus richting sportschool
[ux_video url="https://www.youtube.com/watch?v=NBPxkPwk8pQ"]