Apple stapt zeker in Virtual Reality

Apple_new
applevrVirtual Reality is inmiddels mainstream aan het worden, dit gaat zeker op voor mobiele VR. De Google Cardboards en andere mobiele VR brillen liggen inmiddels bij Action en de Vomar in de schappen en het aanbod mobiele VR Apps neemt met de dag toe. De vraag is nu: wanneer betreedt Tech Gigant Apple het Virtual Reality landschap? Wij zetten een aantal aanwijzingen op een rij waaruit wij concluderen dat dit niet lang meer zal duren.  

Stapt Apple in 2016 al in VR?

Apple staat bekend om het feit dat ze vaak niet de eersten zijn met nieuwe techniek, over het algemeen pakken ze een bestaande techniek en vervolmaken dit tot het perfecte product. Dit hebben we gezien met de iPhone, iPod, iPad en de Apple Watch. Feitelijk gaat dit op voor elke Apple product. Gebaseerd op deze stelling zou je dus kunnen verklaren waarom Apple nog niet met en VR gerelateerd product op de markt is, achter de schermen echter zijn ze schijnbaar volop bezig. Laten we eens kijken wat er zoal op VR gebied in beweging is achter de schermen in Cupertino.
   

Patenten:

We blijven even weg  van het aanhalen van elk patent wat Apple in zou kunnen zetten op VR gebied. Aangezien Apple bekend staat om het grossieren in patenten zou dit onbegonnen werk zijn. We pikten er echter wel 2 patenten uit die wel heel specifiek in de richting van een Virtual Reality bril wijzen. September 2014 Apple krijgt een patent toegewezen wat specifek gaat over een Head Mounted Display. Het systeem zou gebruikt kunnen worden voor het kijken van films en zou een ervaring creëren die gelijk staat aan het bekijken van een film in een bioscoop.
Apple patent VR Februari 2015: Apple krijgt een patent toegewezen door het USPTO voor een, wat het lijkt, mobiele VR bril die de iPhone kan gebruiken voor het ervaren van VR. Eigenlijk gelijk aan de Google Cardboard en Samsung Gear VR Wat erg interessant is aan dit specifieke patent is dat de originele aanvraag al in 2008 werd ingediend. Dit is zo interessant omdat dit dus ruimschoots voor het begin van de hele VR hype was. Apple VR  

Overnames

Er waren de afgelopen 2 jaar eigenlijk 4 overnames die, volgens ons, direct verband houden met een strategie waarin Apple op zeer zorgvuldige wijze positie inneemt om op het juiste moment toe te treden tot het VR landschap.   Primesense In November 2013 neemt Apple het Israëlische Primesense over. Het bedrijf is gespecialiseerd in 3D sensor techniek. Primesense staat het beste bekend om het licensen van het Hardware design en de chip die gebruikt werd in Microsoft's Kinect systeem. Dit systeem kennen de meesten wel van de Xbox360 uit 2010.   Metaio In mei 2015 wordt het, in München gebaseerde Augmented and Virtual Realitybedrijf: Metaio overgenomen. Metaio werd in 2003 opgericht en houdt zich bezig met de ontwikkeling van vele applicaties en services op het gebied van Virtual - en Augmented Reality. Het bedrijf ontwikkelde onder andere een eigen SDK gericht op het programmeren van VR en AR applicaties voor PC, Internet en mobiel. Daarnaast ontwikkelden ze diverse iPhone en iPad apps waarin VR en AR centraal staan. (Junaio, een Augmented Reality browser is hier een voorbeeld van.)   Faceshift In November 2015 neemt Apple het Zwitserse Faceshift over. Faceshift werd opgericht in Zürich, door drie medewerkers van het Zwitserse Technologie-instituut in Lausanne. Faceshift houdt zich bezig met "Motion Capture", de technologie waarbij beweging van een persoon wordt omgezet in animatie. (De technologie van Faceshift is ondermeer te zien in de nieuwe Star Wars film: The Force Awakens. Faceshift heeft een drietal patenten, deze had het net overgedragen gekregen van de universiteit die de originele eigenaar van de patenten was.   Fly By Media In Januari 2016 wordt Augmented Reality startup Flyby Media ingelijfd. Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwikkelen van technologie die mobiele telefoons in staat stelt om hun omgeving te "zien" Het bedrijf werkte samen met Google aan de eerste voor consumenten beschikbare App waarbij de beeldherkennings capaciteiten van Google's "Project Tango" werden ingezet.    

Personeel

Apple heeft een dedicated team wat zich specifiek bezighoudt met Augmented- en Virtual Reality. Er gaan geruchten dat het team al diverse prototypes heeft gebouwd maar we kunnen dit op geen enkele wijze controleren. Wel is duidelijk dat Apple het team stevig aan het uitbreiden is, dit kunnen we opmaken uit de vacatures die Apple plaatst en uit diverse Linkedin profielen. Twee van de meest recente zwaargewichten die Apple in dienst nam betreffen Doug Bowman en Nick Thompson. Doug Bowman is een onderzoeker van Virginia Tech die zich bezighoudt met mens-computer interactie en een specialisme heeft op het gebied van 3D interfaces. Met name de 3D interfaces zouden voor Apple van grote toegevoegde waarde zijn omdat dit een fundamenteel onderdeel vormt voor een VR headset. Nick Thompson werkte voorheen aan de Hololens, de Augmented Reality bril van Microsoft.    

Apple en Stanford

Het eerste bezoekje wat een Silicon Valley gebaseerd bedrijf maakt als het de mogelijkheden van VR en AR gaat onderzoeken is wel Stanford University en dan specifiek het "Virtual Human Interaction Lab". Het lab wordt gerund sinds 2003 gerund door Jeremy Bailenson en deze deelde recent en opmerkelijk bericht .
Apple is in geen 13 jaar in mijn lab geweest, de afgelopen 3 maanden waren ze er ineens 3 keer.
 

iPhone 7 onderdelen

In de Apple Supply chain wordt er altijd wel geroddeld en gelekt. Veel van de roddels en lekken blijken uiteindelijk ook waarheid te worden maar we doen hier een vrij platte aanname. Componenten makers in Azie geven aan dat er een aantal zeer grote orders geplaatst zouden zijn voor dubbele lens camera's. Een aantal van deze orders zouden terug te herleiden zijn naar Apple. Een van de mogelijkheden voor een dubbele lens zou het mogelijk maken van VR of AR toepassingen op de nieuwe iPhone 7 zijn. Wij kunnen ons geen andere reden bedenken voor het gebruik van een dubbele lens. Met de overnames die Apple de afgelopen 2 jaar deed hebben ze voldoende kennis en techniek om de dubbele lens effectief in te zetten voor iets dergelijks.    

Conclusie

We hebben geen kristallen bal en hebben uiteraard geen inzicht in de plannen en strategieën van Apple. Het lijkt er echter wel op dat Apple al jaren lang een positie aan het innemen is om de Virtual Reality markt te betreden. Gevraagd naar de interesse voor VR gaf Tim Cook, Apple CEO, recent nog aan dat VR volgens hem "Geen niche" is. Afsluitend kunnen we ook wel stellen dat Apple zich eigenlijk niet kan permitteren om NIET in VR te stappen, Apple is onwaarschijnlijk succesvol geweest in de afgelopen jaren maar er lijken zich de afgelopen maanden wel wat donkere wolken samen te pakken boven Cupertino. Zo daalt de aandelenkoers al een tijdje en een groeiend aantal analisten maakt zich zorgen over de toekomst van Apple. Apple zal dus op enig moment wel een "Bold move" moeten maken om niet in een negatieve spiraal te belanden. Virtual Reality biedt hier DE kans om die "Bold move" te maken.