Belangrijkste VR gebeurtenissen in 2016

year_end_2016
Sinterklaas heeft het land weer verlaten en wat ons betreft dus officieel tijd voor een “The best of 2016” lijstje ? Over een paar weken zijn we het jaar alweer uit en dus is het een mooi moment om eens terug te kijken op het afgelopen VR jaar. 2016 was een veelbewogen jaar voor Virtual Reality, maar ook op het gebied van Augmented Reality zagen we enorme ontwikkelingen plaatsvinden. Wat vorig jaar voor het grootste gedeelte alleen nog in flitsende aankondigingen en science fiction boeken bestond is vandaag de dag gewoon te bestellen. De wereld maakte kennis met de snelst groeiende en populairste mobiele game ooit, Pokemon Go, dit had ook als gevolg dat de belangstelling voor Augmented Reality verveelvoudigde. Inmiddels is VR een, bij de meeste mensen, bekend fenomeen. We zien de VR brillen tot in de buurtsuper liggen, er wordt in de media veel over geschreven en in populaire TV programma’s als, onder andere,  “The Voice” en “So you think you can dance” is VR inmiddels ook een prominent aanwezige factor. Laten we kijken naar de belangrijkste gebeurtenissen op VR vlak in 2016.

Januari: 2016 Oculus Rift pre-orders.

Het begint vroeg in het jaar, de oliebollenlucht is pas net uit de woonkamer maar na lang wachten is het op 6 Januari zo ver, de pre-order voor Oculus Rift gaat live. Na de overname door Facebook in 2014 was er enig geduld nodig maar het is zover. De website van Oculus bezwijkt vrijwel meteen onder de grote toeloop en in de weken en maanden na 6 januari blijkt dat de logistiek bij Oculus niet helemaal klaar was voor de vraag. In maart levert Lucky Palmer hoogstpersoonlijk de eerste Rift af in Alaska [ux_image id="1900"] [gap height="52px"]

April: HTC Vive release

Op 29 februari gaat de HTC Vive in pre-order, de VR headset van het Koreaanse HTC blijkt meteen een groot succes, in de eerste 10 minuten zijn er al 15.000 orders geplaatst en de verwachtingen zijn hooggespannen. In April komt de headset wereldwijd beschikbaar. Inmiddels hint HTC overigens al vrij open dat het bezig is met de ontwikkeling van een “2nd Gen HTC” [ux_image id="1898"] [gap height="52px"]

Juli: Pokemon Go verovert de wereld

Nog nooit eerder vertoond was de enorm snelle opkomst van Pokemon Go, het op Augmented Reality gebaseerde “Geocaching” spelletje van ontwikkelaar Niantic Labs. Ook Nederland raakt volledig in de ban, Kijkduin wordt al snel gebombardeerd tot Pokemon hoofdstad van Nederland en wordt dagelijks door honderden mensen bezocht. (even later dwingt de gemeente via de rechter af dat Niantic de beestjes daar wat minder laat verschijnen ;-)) Het land is in rep en roer, overal zijn groepen mensen op de been en parken en pleinen worden bevolkt door mensen die allemaal achter hun telefoon aanlopen op zoek naar Pokemons. Het spel weet in korte tijd de volgende resultaten neer te zetten, dit in slechts 100 landen:
  • Downloads: 500 miljoen vanaf July 2016 (alle platforms)
  • Omzet: 10 miljoen dollar per dag
  • Omzet tot nu toe: 500 miljoen dollar
  • Verwachte omzet in 2016:  ruim 1 miljard dollar
Halverwege blijkt dat de hype toch van korte duur was, al vrij snel na de lancering zakten de cijfers wereldwijd weer in. Het blijft echter tot op de dag van vandaag het populairste mobiele spel ter wereld. De hype heeft nog 1 groot effect: Augmented Reality staat vanaf dit moment wereldwijd bij een ieder op het netvlies. [ux_image id="1902"] [gap height="53px"]

Oktober: PlaystationVR

Op 13 oktober komt de PlaystationVR beschikbaar. De bril wordt gezien als belangrijke concurrent voor HTC en Oculus omdat er, naast een Playstation 4 die veel huishoudens al hebben staan, geen dure hardware benodigd is. Al snel blijkt dat de eerste signalen inderdaad wijzen op een groot succes voor Playstation, in de eerste 3 verkoopdagen gaan er ruim 50.000 sets over de toonbank en verwachtingen van analist Superdata wijzen op een verwachte afzet van maar liefst 2.6 miljoen exemplaren in 2016. Er verschijnen wat klachten ten aanzien van de tracking, deze schijnt op te treden wanneer er een teveel aan (fel) licht in de speelruimte aanwezig is, spiegels blijken ook voor enige verwarring te zorgen bij het trackingsysteem van de PSVR. Als je hier echter rekening mee houdt blijken deze klachten in de praktijk redelijk mee te vallen. [ux_image id="1901"] [gap height="53px"]

Oktober: Google Daydream en View

In Oktober kondigt Google zijn langverwachte Daydream platform aan. Daydream moet HET Virtual Reality ecosysteem gaan worden en Google heeft groot ingezet op het platform. Het platform valt uiteen in een aantal delen waaronder een volledig aparte afdeling in de Playstore, ook zullen Smartphones in de zeer nabije toekomst voorzien worden van een “Google Daydream Cerfification” wat wil zeggen dat Google de specificaties van de Smartphone voldoende vindt om een hoge kwaliteit VR te kunnen bieden. De eerste Daydream Certified Smartphone komt uit Googles eigen koker en krijgt de klinkende naam “Google Pixel Phone” mee. Tegelijk wordt de View gelanceerd, het is de opvolger van de razend populaire Cardboard en vormt een hele nieuwe stap in Googles VR avonturen. [ux_image id="1897"] [gap height="53px"]

Oktober: Microsoft kondigt stappen op VR gebied aan

Op 26-10-2016 onthult Microsoft op zijn #Microsoftevent tot ieders verassing een lijn Virtual Reality headsets aan De brillen zullen komen van partners als HP, Dell, Lenovo, Asus en Acer en tot op heden weten we het volgende:
  • Voorzien van 6DOF (Degrees of Freedom)
  • Voorzien van inside out tracking (vermoedelijk afkomstig van Hololens en gelicenseerd aan de partners)
  • Aanschafprijs vanaf $299,- (dit zal voor NL betekenen E299,-)
  • De brillen zullen naar verwachting niet untethered zijn
  • Gekwalificeerd als onderdeel van de “Microsoft Creator Update”, een update op Windows 10 welke, naar wat we nu weten, als volledig ecosysteem voor Virtual, Augmented, Mixed Reality en 3D zal acteren.
Er werd op deze presentatie overduidelijk gemaakt dat het Microsoft niet alleen om wat VR headsets te doen is. De windows 10 Creator Update die begin volgend jaar wordt verwacht wil Microsft een volledig ecosysteem voor Virtual, Augmented, Mixed Reality en 3D neerzetten. [ux_image id="1899"]