De opkomst van AR bij het online winkelen

Online winkelen is het nieuwe winkelen geworden van her afgelopen decennium. De markt van online winkelen groeit elk jaar weer. Hierdoor is de online wereld de wereld van de toekomst. Veranderingen blijven doorgevoerd worden en augmented reality zal hier ook onderdeel van zijn. Augmented reality heeft de laatste jaren namelijk enorm aan populariteit gewonnen. Augmented reality past perfect bij online winkelen. Zo blijkt ook uit onderzoek. Online winkelen heeft zelf de potentie om fysieke winkels er volledig uit te concurreren.

Onderzoek over draagvlak voor AR

Er zijn de laatste jaren meerdere onderzoeken geweest naar draagvlak voor het gebruik van AR in online webshops. De laatste jaren is het aantal mensen wat interesse heeft in AR enorm gestegen. Dit komt mede door de technologische en kwalitatieve inhaalslag van AR. Momenteel zijn 4 op de 10 (43%) Nederlanders toe aan technologische oplossingen om producten beter te kunnen visualiseren en het product sneller te kunnen kopen. In de huidige corona-crisis is dit draagvlak alleen maar toegenomen omdat mensen een alternatief moeten zoeken voor fysieke winkels. Millennials zijn de groep die het meest interesse heeft in AR.

Mogelijkheden voor toepassingen van AR bij online winkelen

AR toepassingen zijn momenteel nog schaars in de online wereld. Een handje vol bedrijven gebruiken AR in de Nederlandse markt. Dit komt ook veel door het gebrek aan technologie bij de eindgebruiker (de potentiƫle klant). De toepassingen die momenteel het meest populair zijn zijn de volgende:
  1. Een AR-paskamer waar de kledingstukken aan te passen zijn om je lichaam heen. Hierdoor kunnen mensen beter bekijken hoe alles staat. Dit kan dus ook bij exclusieve items die enkel online te bestellen zijn.
  2. Het neerzetten van een meubelstuk doormiddel van AR. Hierdoor kan er gekeken worden of het past bij je huidige interieur. Online webshops in meubels kunnen hierdoor een enorme USP creƫren t.o.v. fysieke meubelwinkels

Redenen om AR toe te passen in je online shop

Voor consumenten zijn er naderhand van onderzoek een aantal redenen voor consumenten om AR te kunnen gebruiken tijdens het online shoppen. Een aantal van de consumenten gaven het volgende aan:
  1. Ik kan het product dan beter visualiseren
  2. Ik gebruik graag nieuwe technologie
  3. Door COVID-19 vind ik dit veiliger
  4. Meer info en breder assortiment
Het is dus voor klanten tegenwoordig belangrijk om meer visualisatie en snelheid te hebben tijdens het aankoopproces. Tijdens COVID komt ook nog veiligheid aan bod.

Interesse?

Heeft u naderhand van dit artikel interesse gekregen in een eigen VR/AR implementatie dan kunt u ons altijd een berichtje sturen via: https://vr-producties.nl/contact/. Dan nemen wij contact met u op over de uitvoering van een op maat gemaakt product.