Gear VR in de klas: werkvormen

geschiedenis_VR_Gear_uitgelicht
De Samsung Gear VR is een device dat goed te gebruiken is in de klas. Maar zoals dat met alle technologie die in het schoolgebouw wordt geïntroduceerd gaat, zijn docenten allereerst vaak sceptisch over de praktische toepasbaarheid in de les. Dat is niet vreemd, want docenten hebben zelden lestijd over om eens te gaan stoeien met nieuw materiaal. Om zelf als docent uit te proberen wat er kan en niet kan, laat ik apps voor de Gear VR de revue passeren en geef daarbij een voorbeeld van een werkvorm in de klas. Het is onwaarschijnlijk dat er al scholen zijn waar een hele klas tegelijk met de Gear VR kan werken. Dertig brillen kost zo’n 1500 euro en dan moeten de leerlingen ook nog een telefoon hebben die geschikt is voor VR. De werkvormen die hier worden beschreven zijn daarom kort en gericht op communicatie tussen degene in de virtuele werkelijkeid en de rest van de klas. Wat van belang is bij het gebruik van VR in de klas, is dat de docent weet wat de leerling gaat zien. Hij of zij stelt gerichte vragen aan de leerling om te weten waar die zich bevindt in de virtuele wereld en kan zo aanwijzingen geven. Een docent moet de leerling altijd in alles minimaal één stap voor zijn, dus ook in VR. De beide werkvormen die in deze review staan omschreven zijn geschikt voor de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van de middelbare school.  

Eerst even oefenen: een kijkje onder water

  De app Ocean Rift is een leuke om mee te starten als leerlingen nog geen ervaring hebben met de Gear VR. De kijker bevindt zich in een onderwaterwereld waar verschillende zeedieren voorbij zwemmen. Omdat de beelden heel kalm voorbij drijven krijgt de leerling de tijd om te oefenen met de controller en bovendien totaal de immersive feeling waar VR bekend om staat. Met deze app wordt de speler letterlijk ondergedompeld. ocean_janine

Werkvorm bij: Ocean Rift

 

Tijd:

5 minuten met 1 leerling in VR 10 minuten met 3 leerlingen in VR

 
Instructie: Docent omschrijft kort de app Ocean Rift, start de app op en tekent op het bord de touchpad. Leg uit:
  • Tik op het midden van het touchpad om het menu te zien.
  • Tik en hou vast aan de randen van het touchpad om naar voren te gaan.
Leerling: Open het menu en kies een van de zeedieren. Eenmaal onder water vertel je kort aan de klas wat je ziet. Bekijk de dieren van dichtbij met het touchpad en vertel de klas over de VR.
Vragen:
  • Wat voor dier zie je? Herken je het?
  • Hoe groot is het dier?
  • Zou het een gevaarlijk dier zijn?
  • Hoe voelt het om onder water te zijn?
Klas: De docent helpt de klas op gang met het bedenken van vragen, het gaat om het gesprek tussen de leerlingen binnen en buiten de VR.
   

Geschiedenisles: Rondkijken in het Romeinse Rijk

  Tarraco VR geeft een mooi beeld van de omgeving in het Romeinse Rijk in Spanje in de tweede eeuw  en heeft daarbij de verdiepende optie om de wereld toen te vergelijken met hoe het er nu uitziet. Dit maakt deze app zeer geschikt voor een geschiedenisles omdat de leerling een kapstok wordt gegeven met een herkenbaar beeld. De speler zal zich er sterk bewust van worden dat de wereld er vroeger heel anders uitzag dan nu. De app geeft goede informatie in de virtual guides, maar dit komt alleen van pas in een tweetalige klas (TTO niveau klas 2 en hoger) omdat dit Engels gesproken is. geschiedenis_VR_Gear

Werkvorm bij: Tarraco VR

 

Tijd:

8 minuten met 1 leerling in VR 20 minuten met 3 leerlingen in VR

 
Voorbereiding: De docent oefent niet alleen de volgende werkvorm maar bekijkt ook de virtual guide (kies in menu: enclosure of cult en virtual guide). Deze geeft achtergrondinformatie bij de beelden van de romeinse tijd.
Instructie: De docent omschrijft kort de app Tarraco VR, start de app op en tekent op het bord de touchpad. Leg uit:
  • Tik op het midden van het touchpad om te selecteren.
  • Veeg na voren of naar achteren over het touchpad om heen en weer te gaan tussen heden en verleden.
Leerling: Omschrijf het startmenu aan de klas. Waar ben je? Omschrijf de ruimte en de voorwerpen die je ziet. Kies in het menu: enclosure of cult en 360 slider view. Zoek de grens op tussen heden verleden en veeg naar voren en naar achteren.
Opdrachten:
  • Omschrijf de verschillen tussen wat je ziet in heden en verleden.
  • Omschrijf de tempel in het midden van het plein in zoveel mogelijk detail.
  • Welke activiteiten zouden er toen plaatsvinden? Welke nu?
Klas:
  • De leerlingen gebruiken hun eigen telefoon om in Google Maps de kaart van Tarragona met kathedraal van de heilige Maria te vinden.
  • De leerlingen maken een snelle schets van hun indruk van het plein en/of de tempel en laten deze zien aan de leerlingen die de VR hebben gezien.
Ik zal nog wel eens terugkomen op Tarraco VR om andere werkvormen te bedenken. Imageen, welke Tarraco VR produceert, belooft intussen met meerdere steden te komen, ik hou ze in de gaten. De volgende keer bekijken we enkele apps voor musea en buigen we ons over geschikte werkvormen voor de les Beeldende Kunst. Janine ter Haar, 2016