Google Daydream: het beloofde land?

google-daydream_logo
In 2014 was het een simpel kartonnen doosje wat een onuitwisbare indruk achterliet op de jaarlijkse I/O Google ontwikkelaars conferentie. De Google Cardboard werd, min of meer als grap, aangekondigd aan het einde van de presentatie. De Cardboard werd aangekondigd als een “wegwerp opvouw VR bril aangedreven door een Smartphone” en zou de ultieme LowTech en Lowbudget tegenhanger van de kostbaardere VR HMD’s (zoals Oculus en HTC VIVE) moeten worden. Na afloop werden er exemplaren van de Cardboard uitgedeeld en de adoptie was gestart. In 2014 waren er 500.000 Cardboards in omloop en in januari 2016 passeert de Cardboard de 5 miljoen stuks mijlpaal. Let op: dit is Googles eigen telling en gaat dus alleen om de “official Google Cardboard”, het werkelijke aantal ligt vele malen hoger. Voor 2016 wordt een afzet van 16 miljoen mobiele VR brillen voorzien. Met de Cardboard ontketend Google een golf aan ontwikkeling en productie van goedkope, van de Cardboard afgeleide, VR brillen. Daarnaast zorgt de snel toenemende populariteit van het kleinood er voor dat ontwikkelaars van Apps en Games zich werpen op het verschijnsel Virtual Reality, met name voor mobiel gebruik.

Google Daydream is hier

De Cardboard was eigenlijk een paard van Troje, een project met een lage drempel dat de potentie had om uit te groeien tot iets groots.
Aldus Clay Bavor, de eerste “VR baas” bij Google. De Cardboard heeft echter een beperkte levensduur, in termen van “Immersiveness” en interactiviteit kent de kartonnen VR google-daydream_logobril ook wel zijn beperkingen. Ook is de kwaliteit en vooral de lengte van de VR ervaring niet altijd optimaal. Omdat Google grote ambities heeft op het gebied van VR is nu het moment gekomen waarop ze niet alleen het verschijnsel Virtual Reality willen introduceren bij mensen maar nu zoekt hoe ze daar ook willen blijven. Met de lancering van Google Daydream denkt Google exact dat te gaan bereiken.

Wat is Google Daydream?

Google Daydream is meer dan een nieuwe headset, het is ook meer dan een nieuwe app. Daydream is een Virtual Reality platform wat de ambitie heeft om industriewijd te opereren. Het platform zal naar verwachting geintegreerd worden in  Android N en Daydream Apps zullen enkel goed functioneren op “Google Daydream Certified Smartphones”

Daydream Certified Smartphones

Om tot een certificering te komen zal een Smartphone voorzien moeten zijn van diverse VR vriendelijke componenten om de best  mogelijke ervaring te kunnen garanderen. Deze eisen zijn onder meer van toepassing op zaken als sensoren voor Headtracking en kwaliteit van displays maar ook de manier waarop het beeld weergegeven wordt. Nu hoor ik je denken: mijn huidige telefoon is niet “Daydream Certified”? En dat klopt….. De verwachting van Google is dat Daydream certificering wel een nieuwe standaard zal worden op Smartphones in de komende jaren. Producenten als HTC, Samsung, Alcatel, Asus, Huawei, Xiaomi, LG en ZTE hebben inmddels aangegeven dat hun “toestellen van morgen” zeker Daydream certified zullen zijn. Deze standaardisatie van requirements is volgens ons ook een belangrijke stap in een massale adoptie van mobiele VR.

Daydream Headsetsgoogle-daydream_headset

Uiteraard hoort er, bij het naar het volgende niveau tillen, ook een nieuwe headset. De Cardboard zal ondersteund blijven worden maar het is volgens Google tijd voor een “Next Step” De headset zal, zo beloofd Google, een buitengewoon comfortabele en ergonomisch verantwoorde headset zijn. Een referentiemodel dat ontwikkeld werd in samenwerking met diverse kleding en accesoirebedrijven (onbekend welke), zal het leidende prototype zijn wat andere producenten kunnen gebruiken om Daydream Headsets te ontwikkelen en producederen. De Daydream headset zal voorzien zijn van een kleine Motion controller (denk aan Oculus Touch) en de hele opzet is erop gericht om je langer en comfortabeler in de Virtuele werkelijkheid te laten verblijven.

Daydream  Google Play

Eigenlijk geen eigen Play store, wel krijgt Daydream een heel apart segment in deze Play store. Dat is opvallend omdat Google in 2010 bijvoorbeeld de beslissing maakte om geen apart “tablet” segment toe te voegen aan zijn Play Store. Het geeft gelijk ook aan dat het ze serieus is om Daydream tot HET VR platform van de toekomst te maken. Met de reeds aanwezige (grote) hoeveelheid VR Apps die er vandaag al zijn terug te vinden in de Play Store kan het Daydream segment zich vanaf dag 1 verheugen op een mooie inhoud.

Daydream Apps

In het hele plaatje van hoge eisen en certificeringen is het duidelijk dat het Google ernst is. Google wil VR tot het volgende niveau tillen en hier horen, naast geschikte Smartphones en Headsets, natuurlijk ook een hoge kwaliteit Apps bij. Volgens “VR Baas” Bavor zal er daarom een streng toelatingsbeleid gaan gelden voor Daydream Apps. De eisen zullen met name betrekking hebben op zaken als performance, framerate en latency. “We willen er zeker van zijn dat we onze gebruikers van een goede VR ervaring voorzien” Het is een van de redenen dat het platform ook al is aangekondigd nog voordat er uberhaupt een headset te koop is. Het stelt ontwikkelaars in staat om alvast te werken aan apps en games van hoge kwaliteit. De 2 belangrijkste Game Engines: Unity en Epic hebben in ieder geval hun volle support al toegezegd dus aan steun kan het niet liggen.  google-daydream_apps

Wat betekent dit voor Virtual Reality?

De meningen lopen uiteen, er zijn mensen die zich hardop afvragen wat Daydream toevoegt, wij zijn van mening dat Daydream het begin zou kunnen zijn van een nachtmerrie voor de producenten van VR HMD’s maar ook voor de Samsungs Gear VR.

Waarom denken we dat?

Om te beginnen  is mobiele VR zeer toegankelijk, het grootste deel van de bevolking heeft een Smartphone en de benodigde investering is vandaag de dag niet groter dan enkele Euro’s. De aanschafprijs voor een VR HMD kan oplopen tot E900,- en dan is er voor de meeste nog een zware PC nodig om een en ander aan te kunnen sturen (uitzondering is de Playstation VR) Uiteraard kost een Samsung Gear een stuk minder, deze kent echter als nadeel dat deze compatible is met een zeer beperkt aantal toestellen. Als Google kan waarmaken wat het allemaal belooft zou dit betekenen dat er een zeer goed en buitengewoon aantrekkelijk geprijsd alternatief ontstaat. De huidige generatie Cardboards en bijbehorende content is erg vermakelijk en maakt, zeker bij een eerste ervaring, ook zeker indruk. Echter blijft de kwaliteit vaak achter en ook qua draagcomfort en bediening is het niet altijd op een topniveau. Met het lanceren van Daydream belooft Google juist deze zaken op te lossen. Er ontstaat dan feitelijk  een zeer betaalbaar, gestandaardiseerd platform met een consistente kwaliteit qua content en ervaring wat bovendien compatible is met vele merken en modellen Smartphones. Wat dat uiteindelijk betekent voor het VR landschap kunnen we niet voorspellen maar wij verwachten dat Daydream een behoorlijke schokgolf zal veroorzaken… [ux_video url="https://www.youtube.com/watch?v=lo3GTYSFhzw"]