Wie denkt dat augmented reality enkel en alleen voor de nieuwe media is weggelegd heeft het verkeerd. TV zenders en programma’s spelen steeds meer in op de waarde die augmented reality kan bieden. De populariteit van TV is namelijk op zijn retour en hierdoor blijft de branche telkens maar vernieuwen. Augmented reality tijdens een live uitzending brengt een hele andere kwaliteit en sfeer impressie naar een programma. Voor een overgroot deel van de programma’s zou AR een goede toevoeging kunnen zijn. In deze blog zullen wij een aantal voorbeelden geven van implementaties van AR in tv-programma’s.
The Weather Channel de G.O.A.T van AR uitzendingen
Als men een voorbeeld wil hebben voor een succesverhaal over het gebruik van AR tijdens televisie-uitzendingen dan kan men kijken naar The Weather Channel. Het programma is zelf genomineerd geweest voor een Emmy dankzij hun AR implementatie. The Weather Channel gebruikt het voor veel verschillende uitzendingen. Hun Emmy genomineerde uitzending ging over de impact van tornado’s. In de uitzendingen kwam per onderwerp een verschillende AR implementatie naar voren. De kwaliteit hiervan was zo goed en de presentatoren gingen goed om met de AR dat het hun programma 100x beter maakte.
Sportuitzendingen en AR een goed huwelijk
Het gebruik van AR is ook heel populair bij sportuitzendingen. Dit gebeurd tijdens de wedstrijd maar ook veel tijdens de nabeschouwingen. AR helpt om de beleving van sport en de uitleg van scenario’s een stuk visueler te maken. Analisten gebruiken dit veel om momenten uit wedstrijden te pakken en de fouten/oplossingen te presenteren. In Nederland wordt dit ook al gebruikt. Ziggo sport gebruikt AR om tijdens zijn sportuitzendingen betere uitleg te geven over de sporten. Ziggo sport is momenteel een van de weinige gebruikers van AR op de Nederlandse televisie. De kijkers van Ziggo sport zijn er echter dol op! Wie houd er nou niet van een uitgebreide analyse van professionals die ook nog is tastbaar wordt gemaakt?
Livestreams en online-events uitbreiden met AR?
Tijdens de corona-crisis zijn veel events en uitzendingen overgegaan naar digitale livestreams of online-events. Deze online versies bieden ruimte voor een onconventionele aanpak. AR wordt normaliter namelijk niet gebruikt voor deze uitzendingen. Eén van de eerste bedrijven die AR heeft toegepast in een online live-uitzending is Riot Games. Riot Games heeft één van de meest succesvolle games ooit gemaakt namelijk; League of Legends. Tijdens de wereldkampioenschappen van League of Legends is een karakter uit de game in AR gemaakt en heeft dit karakter (Akali) een heuse dansvoorstelling en interview gegeven. Dit werd erg goed ontvangen door het publiek en gaf toch de unieke ervaring waarvoor men normaal naar het stadion gaat. Tijdens online-events en livestreams word AR momenteel met groot succes gebruikt.
Interesse?
Heeft u naderhand van dit artikel interesse gekregen in een eigen VR/AR implementatie dan kunt u ons altijd een berichtje sturen via:
https://vr-producties.nl/contact/. Dan nemen wij contact met u op over de uitvoering van een op maat gemaakt product.