Hoe ontwikkel je een Virtual Reality concept in één dag?

vr_hackaton_III_featured
"Klanten weten niet wat ze willen, tot dat we het laten zien" is een bekende uitspraak van Steve Jobs die mooi aansluit bij hackathons en bootcamps als middel om nieuwe concepten voor websites of apps uit de PowerPoint-modus te krijgen en de ideeën concreet te maken. Op deze manier kan ook de beste vorm van interactie getest worden. Ambassadors Lab organiseerde samen met Deloitte Digital en Entopic een hackathon om uit te vinden of en hoe je in één dag een VR-prototype kunt maken. Vijf compacte multidisciplinaire teams van strategen, creatives en engineers zijn aan de slag gegaan. De concepten worden aan drie vragen getoetst:
  • Kunnen we in één dag een concept en werkend VR-prototype maken?
  • Wat kunnen we leren als het gaat om usability en interactie?
  • Wat kunnen we leren qua techniek?
  vr_hackaton  

WebVR: Virtual Reality in de webbrowser met een kartonnen bril

Het eerste doel van de hackathon is vast stellen hoe je in één dag een werkend VR-prototype kunt maken in combinatie met WebVR. Dit is een experimentele Javascript API die ervoor zorgt dat je een virtual-reality-ervaring kunt bieden in een browser door gebruik te maken van je smartphone en een kartonnen VR-bril. Erg laagdrempelig dus qua hardware. WebVR werkt nog niet in alle browsers, maar o.a. wel in de laatste versie van Chrome en Firefox. Bijkomend voordeel is dat de content ook gebruikt kan worden voor Oculus Rift, HTC Vive en Samsung Gear VR. In deze hackathon hebben we gebruikgemaakt van het A-Frame WebVR Framework (https://aframe.io).  

Binnen twee uur naar je 'Hello Cardboard'-moment

De teams zijn op pad gestuurd met de opdracht met WebVR een interessant e-commerce concept en prototype te ontwikkelen. Interessant voor de eindgebruiker én de organisatie. Belangrijk is om snel naar het befaamde 'Hello World'-moment toe te werken: het moment waarop je concept voor het eerst in code tot leven komt. De teams hebben de tip gekregen om maximaal een uur aan het concept te besteden en binnen het volgende uur het 'Hello World'-moment te bereiken, of in dit geval de 'Hello Cardboard'-mijlpaal (Cardboard is de naam van de kartonnen VR-bril van Google). Ook zorgt een vroeg 'Hello Cardboard'-moment ervoor dat binnen een team het werk efficiënt verdeeld wordt. De strateeg werkt aan een persona, journey, mini-businesscase en pitch presentatie, de designer kijkt naar interactie, design en presentatie en de engineer zorgt dat het prototype echt tot leven komt in code.  

Gebruik VR als onderdeel van de e-commerce-klantreis

Succesvolle VR-implementaties binnen e-commerce kunnen niet als een alleenstaande applicatie worden aangeboden, maar dienen een onderdeel te zijn van een journey binnen e-commerce. VR-applicaties kunnen een sterke toegevoegde waarde bieden bij het vroege exploratie- en onderzoeksproces van consumenten waarin rijke ervaringen een toegevoegde waarde hebben, maar nog niet definitief tot een aankoop hoeven te leiden. Denk hierbij aan de inspiratie- en exploratiefase binnen de klantreis. Dergelijke applicaties dienen wel een naadloze aansluiting te bieden met andere fases in de journey, zoals het selecteren en kopen. We vragen immers een device op het gezicht te plaatsen en dat vergt enig geduld en enige gewenning voor de consument. De experience dient dus veel toegevoegde waarde te bieden om dit te overbruggen. Een van de teams kwam met het inzicht dat VR onderdeel is van responsive design. De content en de manier waarop je die consumeert, is optimaal afgestemd op de mogelijkheden van je device.  

Combineer storytelling, een rijke ervaring en een doelgerichte navigatie

VR heeft veel potentie, ook voor applicaties buiten de gaming- en entertainmentindustrie. Maar er kan veel van deze industrie geleerd worden om de rijke experience te bieden die de consument mag verwachten van VR. Met aspecten als storytelling in combinatie met een rijke ervaring en doelgerichte navigatie die past binnen e-commerce, biedt VR dienstverleners een nieuwe onderscheidende tool in hun arsenaal. Door hierin te investeren en de aansluiting te vinden binnen de gehele customer journey, zal VR een blijvertje worden binnen e-commerce. Niet één die webshops zal vervangen, maar wel een die binnen bepaalde momenten in de customer journey zeer effectief kan zijn.  

De gemaakte concepten en prototypes:

 

Concept 1: Zoek en Ervaar Speelgoed

Het “Zoek en Ervaar Speelgoed” VR concept brengt de fysieke ervaring van een speelgoed winkel weer terug de online wereld in. In dit concept is de gebruiker instaat om vanuit de traditionele webshop de virtuele winkel in te stappen. Speelgoed wordt op grote ronde planken om de gebruiker heen aangeboden en kan opgepakt worden om van dichterbij te bekijken. De planken zijn interactief en kunnen heen en weer geschoven worden. Er is een lege plank om je favorieten op neer te zetten en als je van mening veranderd laat je het product gewoon op de grond vallen om het te verwijderen. Door producten in VR aan te bieden wordt tevens een grote tekortkoming van webwinkels opgelost met betrekking tot de schaal van een product. De teleurstelling dat het product toch kleiner was dan je dacht bestaat niet meer, je hebt het immer al ‘virtueel’ in je handen gehad.  

Concept 2: DECOVR: Plaats meubels in virtuele kamer

DECOVR is een VR concept dat klanten helpt bij het aankoopproces van meubels en maakt het een ware beleving. Om te beginnen maak je een 360 view van je eigen kamer of huis. Vervolgens kun je de meubels die je wilt vervangen uit je kamer halen en nieuwe meubels toevoegen. Het biedt ook de mogelijkheid om je oude inrichting te delen met professionele designers die jou persoonlijk kunnen adviseren en je nieuwe design via social media te delen ter inspiratie voor anderen. En wat dacht je ervan om je oude inrichting in een 360 view online te zetten om je oude meubels direct te koop te zetten?  

De voordelen op een rijtje:

  •         Bespaar de eindeloze bezoekjes aan gigantische meubelboulevards.
  •         Deel je kamer met designers, vraag advies of laat je kamer virtueel designen.
  •         Probeer verschillende maten, kleuren en materialen.
  •         Verzeker dat je nieuwe meubelstuk in je kamer past en matcht met je andere meubels.
 

Concept 3: PEAK: Een virtuele huizenbezichtiging

PEAK is een VR API die het voor makelaars mogelijk maakt om bezichtiging aan te bieden in Virtual Reality. De huidige user journey van de klant wordt doorgaans sterk benadeeld door de beperkte beschikbaarheid van de makelaar, verkoper en aankoper. Het bezichtigen van een huis kan vaak alleen binnen kantooruren en neemt veel tijd in beslag, temeer als de reistijd wordt meegerekend. Daarnaast heeft men geen volledige autonomie omdat de verkoper ook aanwezig is met eventuele andere geïnteresseerde kopers. Tot slot heeft de koper te maken met een momentopname; het huis wordt bijvoorbeeld in de winter bezocht maar je wilt ook ervaren hoe de zon valt op een zonnige lentedag. Peak wordt geïntegreerd op de bestaande platformen van huizen aanbieders met een extra ‘VR bezichtiging’ als optie. Eenmaal met de VR bril op kan men zich virtueel vertoeven in het eventuele droomhuis. Door drie seconden te kijken naar de deur verplaats je je naar de volgende kamer, maar door bijvoorbeeld drie seconden lang te kijken naar de bank ervaar je het huis zittend vanuit de bank. Op zo'n manier navigeer op een natuurlijke manier door je (mogelijk) toekomstige woning.  

Concept 4: EAT AT: Eating alone together

Eat-At is een concept dat het mogelijk maakt om in een virtuele omgeving te dineren met vrienden in een omgeving naar keuze. Via de service kan de gebruiker andere gebruikers uitnodigen en keuzes maken uit verschillende restaurants, steden of speciale locaties zoals een romantische sterrenhemel. Elke locatie heeft een eigen menukaart gefaciliteerd door lokale aanbieders. Wanneer het menu is bezorgd gaat je virtuele diner van start. Met behulp van Virtual Reality worden jij en je tafel genoten in de locatie naar keuze geprojecteerd. Ideaal voor verre vrienden en lange-afstand relaties die op deze manier samen van een maaltijd kunnen genieten. Het geeft restaurants verder de mogelijkheid om een virtuele eet omgeving aan te bieden in plaats van een fysieke. Deze speciale ervaring kan ook ingezet worden als marketingtool om klanten te trekken voor de echte restaurants. Het concept is nu gemaakt rond het thema van samen eten. Maar de mogelijkheden van het concept zijn natuurlijk een stuk breder. Denk bij bijvoorbeeld aan het samen bekijken van een toeristische lokatie ter voorbereiding van een toekomstige reis. Of denk aan het samen kijken naar elkaars favoriete schilderijen.  

Concept 5: VR for Hospitality

Het VR for Hospitality concept richt zich specifiek op toeristen en zakelijke reizigers die graag een helder beeld krijgen van de kamer die ze gaan huren, en de buurt en omgeving wat beter willen leren kennen. Gebruikers kiezen de plaats en buurt die ze willen bezoeken en worden virtueel geprojecteerd naar die omgeving. De buurt wordt zichtbaar met een 360 graden video. Bij het ontdekken van de buurt zijn de beschikbare accomodaties duidelijk aangegeven en met een klik te bezichtigen. In zijn er reviews te lezen die in context van de omgeving aangeboden worden. Met een eenvoudige klik kan de accommodatie direct geboekt worden.   Samenvattend kunnen we zeggen dat het hackathon format zich ook goed leent voor virtual reality en dat je een dag opmerkelijk veel concepten tastbaar kunt maken en in de startblokken zet voor een verder uitwerking.