Hoe VR de recruitment kan verbeteren

Recruitment is misschien het belangrijkste en tegelijk het moeilijkste aspect van de bedrijfsvoering. Welke medewerker komt op welke plek en welke van onze sollicitanten heeft de juiste kwaliteiten? Recruitment bij beginnende bedrijven kan je bedrijf maken of breken. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de potentiële medewerkers die uit alles kunnen kiezen wat ze willen. Hoe krijg je de potentiële werknemer nou enthousiast voor jou baan? En hoe krijgt de HR afdeling de juiste persoon op de juiste plaats? AR en VR kunnen hierbij helpen.

Geoptimaliseerde wervingsmethode

Augmented en virtual reality is een interessante en opvallende manier om recruitment uit te voeren. Potentiële medewerkers dienen tegenwoordig vaker te worden overtuigd om te kiezen voor een vak/branche. Met VR en AR wordt het proces voor veel mensen veel interessanter en aantrekkelijker. Recruiters zelf kunnen AR en VR ook gebruiken om op een gerichtere manier keuzes te maken in hun wervingsbeleid. Door het gebruik van deze technologieën kan er vooraf gekeken worden hoe mensen reageren op bepaalde situaties. Dit wordt gedaan door een levensechte simulatie te simuleren waarin de potentiële medewerker daadwerkelijk wordt geconfronteerd met keuzes die hij ook op de werkvloer moet maken. De uitkomsten hiervan zijn een stuk concreter als de uitkomsten van een traditioneel sollicitatiegesprek.

Gebruik van VR gaming als werving tool

Zoals eerder benoemd is deze methode een goede vervanging van het traditionele sollicitatiegesprek. Voor specifieke branches is deze tool beter dan voor de andere. Bedrijven die veel focus leggen op onderlinge samenwerking of beroepen waarvan medewerkers beslissingen moeten maken in lastige/levensbedreigende situaties zullen veel baat hebben bij een dergelijk recruitment systeem. De sollicitanten spelen als het ware een soort “game” waarin vaak realistische situaties worden uitgebeeld. De manier waarop de sollicitant zich gedraagt en manoeuvreert tijdens de simulatie kan voor bedrijven veel waardevolle informatie opleveren. Voor de sollicitant geeft het ook een realistisch beeld van de komende taken die bij het werk horen.

Virtual reality tours en trainingen

Virtual reality rondleidingen zijn vooral in dit tijdperk erg populair. Het geeft een sfeerimpressie van de werkomgeving van de sollicitant en zorgt ervoor dat desondanks de huidige situatie het bedrijf toch nog onderdeel is van de sollicitatieprocedure. Hierbij komen dingen als onboarding en virtuele trainingen ook erg van pas. Door corona zijn inwerkingsprocedures een stuk lastiger en intensiever geworden. Virtual Reality kan hier de oplossing voor zijn. Onboarding gaat interactiever en beter als met een traditionele YouTube video en trainingen gaan gerichter en concreter als via Teams of Zoom.

Interesse?

Heeft u naderhand van dit artikel interesse gekregen in een eigen VR/AR implementatie dan kunt u ons altijd een berichtje sturen via: https://vr-producties.nl/contact/. Dan nemen wij contact met u op over de uitvoering van een op maat gemaakt product.