HTC Vive of Oculus Rift

oculusrift_of_htcvive_1
Je hebt besloten een Virtual Reality bril te gaan kopen. Nee geen Cardboard maar "The Real Thing". Je hebt op dit moment nog niet de luxe om naar de winkel te gaan en er eentje op te pikken. Deze twee brillen zijn echter inmiddels wel leverbaar in NL, voor de standaarduitvoering HTC Vive ben je op dit moment E959,- kwijt en voor de Oculus tel je E699,- neer. Maar de vraag zal zijn: welke VR bril moet je kopen? De Oculus Rift of de HTC Vive? Wij zetten deze twee "Early Bird" brillen naast elkaar.

Specificaties:

Zoals je in onderstaande schema kan zien zijn de technische specificaties van beide VR brillen redelijk gelijkwaardig. Er zijn wel verschillen, die liggen met name op het gebied van controllers en tracking. Als je de hardware requirements bekijkt wordt ook al snel duidelijk dat er een behoorlijke PC nodig zal zijn om de brillen aan te sturen. Opmerking hierbij is dat de systeemvereisten voor Oculus Rift inmiddels fors zijn verlaagd, dit bereikt Oculus door gebruik te maken van een aantal nieuwe technieken. oculus_of_htc  

Design:

We kunnen er heerlijk over zijn; zowel de Oculus als de HTC gaan (nog) geen schoonheidsprijs verdienen. Het zijn eerste generatie Virtual Reality brillen en ze zijn wel wat aan de lompe kant. Er is wel alles gedaan aan draagcomfort, het gewicht is absoluut tot het minumum beperkt en beide brillen zijn voorzien van Velcro Straps en voldoende "padding" om een behoorlijk draagcomfort te realiseren. De HTC is hier de iets grotere en zwaardere bril,  dit heeft met name te maken met het feit dat er 37 sensoren en een "Front Facing Camera"  aan de voorkant zijn gemonteerd. (de HTC telt zelfs 70 sensoren in totaal)  

Controllers

De Oculus Rift zal standaard geleverd worden met een Xbox One controller, de Oculus Touch controller is optioneel en kost je E199,-. De Oculus Touch ligt officieel vanaf 6 december 2016 in de schappen. (lees hier meer details) De Xbox One controller behoeft geen uitleg. De Oculus Touch is eigenlijk een "Movement Tracking" gamepad die je in staat stelt vrij te bewegen in VR content. De Touch is voorzien van "Constellation Tracking" wat moet gaan zorgen voor een zeer accurate weerspiegeling van je handen in de Virtuele Werkelijkheid. De Touch is voorzien zijn van interne sensors en Haptic Feedback wat zorgt voor de ultieme ervaring. Verder is de Touch 100% intuitief en weet je al hoe het werkt als je ze oppakt. De HTC Vive is voorzien van een min of meer gemodificeerde Steam Gamepad. SteamVR controller Deze werkt grofweg volgens dezelfde principes als de Touch. De Steam VR controller is uitgevoerd met een trackpad, buttons en een drukgevoelige grip.  

Displays en Tracking

Een VR bril is eigenlijk zo goed als de displays die de Virtuele werkelijkheid aan je voorschotelen. De beide brillen zijn voorzien van 1080x1200 PX OLED displays, dat wil zeggen dat die 1080x1200 aan ieder oog getoond worden. Een 90Hz refresh rate moet ervoor zorgen dat de framerate hoog genoeg is om een vloeiende ervaring te garanderen en "Motion Sickness" te voorkomen. De Oculus gebruikt een 360° positionele headtracking bij een Field of View van 110° De HTC maakt gebruik van een geavanceerde laser-positionering (Lighthouse) die met behulp van 70 sensors bepaalt wat jij doet. Ook de HTC heeft een Field of View van 110°. Het verschil tussen de Oculus en de HTC qua tracking zit hem eigenlijk met name in het gebied waarin je je kunt bewegen. De HTC is in staat om je te tracken in een iets groter gebied wat vrij rondlopen mogelijk maakt. (zover je dat aandurft) De Oculus is meer gemaakt als "sit down" VR bril. Update 8-10-2016: ook met de Oculus Touch kan je, met de aanschaf van een derde sensor (de tweede wordt met de Oculus Touch meegeleverd) genieten van Room Scale VR. Leuke extraatje aan de HTC is wel het feit dat deze over een "front facing camera" beschikt waarmee je real time objecten kan zien in de Virtuele werkelijkheid. Met een druk op de knop activeer je het "Chaperone" systeem waardoor je objecten kan laten "doorschemeren". Dit systeem stelt je ook in staat om zonder gevaar rond te lopen met je VR bril op.

Content:

Zonder TopContent geen Top VR bril. Zowel Oculus als HTC hebben een behoorlijke pijplijn aan content op stapel staan waarmee ze klanten over de streep proberen te trekken. Oculus heeft een aantal exclusieve titels van grote publishers aan zich weten te binden (Rockband VR van Harmonix, Edge of Nowhere van Insomniac, The Climb van Crytek etc etc) Verder wordt de Rift al gebundeld geleverd met Lucky's tale en de pre-orders krijgen hier nog een deluxe edition van EVE: Valkyrie bij. Een uitgebreide lijst Oculus Games vind je hier HTC Vive zal standaard de titels Job Simulator en Fantastic Contraption meeleveren. Verder zal je je content gaan betrekken van het immens populaire Steam platform Verder zal naar alle waarschijnlijkheid de populaire titel Half Life beschikbaar zijn voor HTC Vive gebruikers. Een uitgebreide lijst HTC games vind je hier

Prijzen en verkrijgbaarheid

Zoals we in het begin al aangaven zijn de beide headsets nog niet in de winkel te verkrijgen, we verwachten hier voor het einde van het jaar ook nog niet veel beweging maar ze zijn dus online al wel verkrijgbaar. De Oculus kan je hier bestellen en de HTC Vive hier

Conclusie

Aangezien de brillen qua techniek en specificaties erg dicht bij elkaar liggen is er eigenlijk onvoldoende aanleiding om een "winnaar" uit te roepen. De displays, de benodigde hardware, de content, het ligt te dicht bij elkaar om iets te zeggen. De prijs kan een ding zijn, de HTC is E200,- duurder dan de Oculus, aan de andere kant krijg je daar ook meer techniek voor. De vraag of je die techniek ook nodig hebt zal meer liggen in het feit of je er prijs op stelt dat je een VR bril hebt waar je wat meer mee kan gaan "rondlopen" Als we een conclusie zouden moeten trekken zou die voor nu dan ook zijn: Voor meer bewegingsvrijheid moet je zeker een HTC Vive hebben, als je liever op de bank zit met je Vr bril zal de Oculus de beste keuze zijn.