Interpersoonlijke vaardigheden in VR trainen
Er is een toenemende vraag van werkgevers naar werknemers om uitstekende interpersoonlijke communicatievaardigheden te hebben. Als antwoord hierop brengt VR-trainingsbedrijf Talespin 'virtuele menselijke' trainingsscenario's naar zijn platform.
Soft skills
Zachte vaardigheden - de letterlijke vertaling van soft skills – zijn de vaardigheden waarmee je gespannen interacties met empathie en sterke communicatie kunt begeleiden. Ze zijn cruciaal voor het succes van werknemers wereldwijd. LinkedIn rapporteerde in haar Workspace Learning Report 2018 dat er een grote vraag is naar 'soft skills' bij talentontwikkelaars, leidinggevenden en people managers.
VR met Artificial intelligence
Deze vaardigheden kun je eigenlijk alleen in interactie leren. De meeste media brengen dit niet goed over, maar niet elk bedrijf heeft tijd of budget om dit na te spelen. Talespin heeft nu een oplossing bedacht met AI, Artifical intelligence. Het trainingsplatform van Talespin plaatst de gebruiker rechtstreeks in een realistisch gespreksscenario. De software maakt vervolgens gebruik van spraakherkenning en taalverwerking, om een VR-ervaring te simuleren die de gebruiker realistisch kan laten oefenen in interactie. Het idee is om gebruikers de rommelige, menselijke kant van moeilijke interacties te presenteren op een manier die in hun 'emotionele spiergeheugen' blijft zitten lang nadat ze de trainingssimulatie hebben verlaten.
Virtuele menselijke technologie
Achter deze combinatie van VR en AI zit een complexe ontwikkelde software. "Wanneer een gebruiker interactie heeft met Barry uit de simulatie, navigeren ze door honderden mogelijke gesprekspaden om met Barry effectief te communiceren, geconfronteerd te worden met veel voorkomende onrechtmatige uitspraken in combinatie met Barry's realistische stem, lichaamstaal en mensachtige manieren," aldus Talespin op haar
officiële blog. Met deze virtuele menselijke technologie kan digitaal worden geoefend voor dat effecten in het echte leven effecten hebben.
Er zijn verschillende toepassingen, bijvoorbeeld Interviews, Onbewuste vooroordeeltraining, Gevoeligheidstraining, De-escalatie training, Zakelijke onderhandelingen, Technische ondersteuning, Algemene klantenservice, Spreken in het openbaar, Groepsgesprekken faciliteren, etc.