Magic Leap toont eindelijk zijn Mixed Reality headset

magicleap
Wat heeft het lang geduurd... Al in 2011 begon Magic Leap, onder leiding van Rony Abovitz, aan de ontwikkeling van "de meest geavanceerde Mixed Reality Headset ooit". Het bedrijf haalde in verschillende investeringsrondes miljarden op en behoort daarmee tot een van de hoogst gewaardeerde startups in de geschiedenis. Dit alles deed het bedrijf zonder ooit nog maar 1 prototype te laten zien... Het enige wat er naar buiten kwam waren enkele teaservideos waarvan menigeen twijfelde aan de authenticiteit. [ux_video url="https://www.youtube.com/watch?v=kPMHcanq0xM"] Eind 2017, 6 jaar na de start van de ontwikkeling, is het dan toch eindelijk zo ver: Magic leaop toont zijn langverwachte Mixed Reality bril. En is het wat we verwacht hadden? Nou heel veel weten we eigenlijk nog niet, het gaat namelijk om de "Magic Leap One | Creator Edition" en heel veel technische details worden nog niet gedeeld.

Wat we wel weten

Laten we eens kijken naar de details die tot nu gedeeld zijn en wat we daarvan kunnen maken ;-)

Digital Lightfield

De Magic Leap headset maakt geen gebruik van een beeldscherm maar van "Digital LightField". Dit is een techniek die niet geheel nieuw is (we kennen deze techniek van de Avegant Glyph) maar dat maakt het niet minder baanbrekend. De huidige beperkingen van Augmented en Mixed Reality zitten met name in de "focusafstand". Daarmee wil ik zeggen dat het erg lastig is om objecten dichtbij goed te bekijken. Met de inzet van Lightfield wordt deze beperking opgeheven. De techniek werkt door manipulatie van het lichtveld wat de gebruiker ziet, het werkt daarbij met verschillende dieptes zodat een zeer levensecht resultaat wordt bereikt. Zo levensecht dat de grens tussen objecten die echt en virtueel zijn volledig vervaagt en we dus echt kunnen spreken over Mixed Reality. Een van de grote voordelen van Lightfield is dat het heel natuurlijk aanvoelt. Dat komt omdat digitale elementen in je omgeving zeer natuurlijk aanvoelen en je ze waarneemt als werkelijk. Dat vermindert het ongemakkelijke gevoel wat uiteindelijk makkelijk kan leiden tot Motion Sickness.

Visual Perception

Dit is een vrij generieke term, er wordt gesproken over een "Robust sensor suite". Je mag verwachten dat er een arsenaal aan sensoren aanwezig is waaronder IR camera's, gyroscoop, magnometer en accelerometer. Een vergelijkbare set sensoren zien we terug als voorwaarde voor het goed functioneren van vergelijkbare Mixed Reality systemen zoals Hololens en Google Tango . Wat de set sensoren feitelijk doet is een digitale kaart maken van jouw omgeving met behulp van dit pakket aan sensoren. Jouw omgeving wordt continue gescand waarbij elk element in jouw omgeving verankerd wordt in een digitale kaart, dat is dus inclusief muren, plafonds, meubels en zelfs een sleutelbos die bijvoorbeeld op tafel ligt. Het systeem gebruikt deze digitale kaart voor het juist weergeven van de digitale elementen en de interactie van deze elementen met de fysieke omgeving. Als je bijvoorbeeld een First Person Shooter speelt in Mixed Reality, ketsen virtuele kogels letterlijk af op bijvoorbeeld het bankstel wat je in je kamer hebt staan. In onderstaande video zie je een demo van "Project X" van Microsoft Hololens, dat geeft een aardige indicatie van wat ik bedoel met digitale elementen die interacteren met de fysieke omgeving. [ux_video url="https://www.youtube.com/watch?v=L3q8KVsVdIc"]

Soundfield Audio

Volgens de omschrijving zoals we die op de site van Magic Leap aantreffen gaat het hier "gewoon" om 3D sound (ook wel Binaural audio). Deze techniek kan je vergelijken met de ervaring zoals je die met een goede home cinema set hebt. Het geluid komt uit de richting waar je dit visueel ook waarneemt, tevens wordt het volume aangepast naargelang de afstand van het virtuele element.

De uitrusting

We kunnen alleen afgaan op wat we nu zien. De bril zelf is, afgaande op de beloofde mogelijkheden en potentie, vrij bescheiden van afmeting. Tegelijk is het zo dat het zware rekenwerk (de rendering) aangestuurd wordt vanuit een apart kastje wat je met je meedraagt. Dit kastje heeft de klinkende naam "integrated processing unit" meegekregen en heeft volgens Magic Leap de kracht van een laptop. Verder wordt een controller meegeleverd die er op het eerste gezicht eenvoudig uitziet.

Content

Zoals ik wel vaker zeg: content is king ;-) je kan nog zon indrukwekkend product neerzetten maar er moet wel wat mee te doen zijn! Magic Leap is bezig met zijn SDK (software developer kit) en het opzetten van een Content Portal. Het roept alvast ontwikkelaars op om zich te melden om te kunnen starten met het ontwikkelen van toepassingen.

Prijs en beschikbaarheid

Er zijn nog geen details omtrent prijs meegedeeld, er zijn diverse geruchten dat de prijs ergens tussen de $1500,- en $2000,- zal komen te liggen. Magic Leap geeft aan dat de creator edition "ergens in 2018" beschikbaar zal komen. Een en ander op een rijtje, vermoed ik persoonlijk dat de eerste "echte consumentenversies" ergens in 2019 beschikbaar zullen komen. Dan hangt het nog even van de uiteindelijke consumentenprijs af of we hier te maken hebben met een Mixed Reality bril die het gaat maken tot in de huiskamer of een headset die puur voor zakelijke doeleinden gebruikt zal gaan worden. De strategie van Magic Leap is nadrukkelijk om beide doelgroepen te gaan bedienen..