Makkelijk VR programmeren met CoSpaces Blockly

blockly_uitgelicht
CoSpaces, een van de eenvoudigste (en gratis) platformen voor het zelf creëren van VR content krijgt een mooie toevoeging. De toevoeging draait momenteel in Beta en heet Blockly. Het was al mogelijk om via Javascript wat meer verhaallijn en structuur aan te brengen in jouw VR creatie maar met de introductie van Blockly wordt het allemaal nog een stuk makkelijker. Blockly is een "Visuele programmeertaal" wat eigenlijk niks meer wil zeggen dan een methode om, zonder enige programmeerkennis, toch "programmeerwerk" te doen. CoSpaces with Blockly Code editor   Het fundament van Blockly is gebaseerd op bouwblokken, en dit wel in de letterlijke zin van het woord. Objecten maar ook het "plannen" hiervan wordt mogelijk door simpelweg met gekleurde blokjes te "drag & droppen". De blokjes worden in de Code Editor gesleept en met behulp van enkele simpele drop down menus kan je verschillende waarden meegeven aan je bouwsteentjes. Wanneer moet een bepaalde animatie starten? Hoe lang moet deze duren? Allemaal geen probleem in deze zeer visueel uitgevoerde editor. Met de verschillende blokjes ben je vervolgens in staat om meer complexe scripts te bouwen en op deze manier leer je makkelijk, spelenderwijs EN in korte tijd al snel hoe je een VR ervaring in elkaar moet zetten. De interface voor het creëren van de Virtuele wereld is verder niet gewijzigd, je begint met een "kale" 3D template en voegt eenvoudig items toe vanuit een interactieve bibliotheek. Ach weet je, laat ik het niet teveel verklappen: neem zelf eens een kijkje! Het leuke van CoSpaces is wel dat je je eigen creatie gelijk kan bekijken met de mobiele App of gewoon via internet, je deelt je creaties eenvoudig met anderen door middel van een link. CoSpaces is volgens mij (persoonlijk) een zeer waardevol middel voor een ieder die wat stapjes wil zetten en zelf eens Virtual Reality wil maken. Ik zie daarnaast een enorme toegevoegde waarde voor het onderwijs, met CoSpaces zal een leraar in staat zijn om binnen 1 lesuur aan de slag te gaan met CoSpaces en na een uur heeft ook elke leerling daadwerkelijk iets gemaakt. Zo worden kinderen spelenderwijs en stap voor stap meegenomen in de wereld van VR maar leren ze tegelijk ook wat fundamenten/logica ten aanzien van programmeren