Marketingwereld: VR en 360° breken door in 2016

vr_marketing_onderzoek
We besteden hier regelmatig aandacht aan de mogelijkheden die VR kan bieden op het zakelijke vlak. Met name binnen Marketing ligt er een volledig nieuw speelveld met ongekende mogelijkheden, ook de inzet van 360° video biedt tot nu toe ongekende mogelijkheden. Een en ander komt ook duidelijk naar voren in een recent gepubliceerd onderzoeksrapport. Uit dit onderzoeksrapport blijkt, onder meer,  dat er vanuit het bedrijfsleven een behoorlijke mate van interesse is voor de inzet van VR en 360° video voor marketingdoeleinden in de nabije toekomst. Een behoorlijk aantal geeft zelfs aan inmiddels al stappen te hebben gezet of deze in 2016 zeker te gaan zetten. De kernvraag die centraal stond was "Wat doet jouw bureau op advertising en contentmarketinggebied van Virtual Reality en 360° video's?" Onder de 198 respondenten die uiteindelijk werden meegewogen bevonden zich onder andere: reclamebureaus, videoproductiebedrijven, communicatiebureaus en mediabureaus  

66% van de bureaus besprak de mogelijkheden al met hun klanten.

Uit het onderzoek komt eigenlijk naar voren dat de interesse groot is. De diverse bureaus hebben, onder andere, als taak om hun klanten te informeren over nieuwe mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken of om zich te onderscheiden ten opzichte van concurrenten, vanuit dit standpunt werd de volgende vraag gesteld: "Heeft jouw bureau de mogelijkheden van VR en 360° video al met klanten besproken?" Maar liefst 2/3 van de respondenten gaf aan dat inmiddels inderdaad al eens besproken te hebben met klanten. De bureaus werd gevraagd hoe ze zelf stonden tegenover de branded content en verdere marketingmogelijkheden van VR en 360 video staan. De vraag werd gesteld op basis van een schaal van 1 tot 5 (1 is "helemaal niet" en 5 is "zeer enthousiast"),  ruim 80% gaf op deze vraag een cijfer van 4 of 5. mogelijkheden_VRmarketing Branches die vaak genoemd worden als geschikt voor de inzet van dit nieuwe marketingmiddel zijn onder andere: Automotive, Kunst en Cultuur en Toerisme.  

Ruim de helft wil nog dit jaar VR gaan inzetten

De logische volgende vraag in het onderzoek was in hoeverre VR of 360° video al actief is ingezet voor klanten. Dit percentage blijft, met 14%, achter bij de grote animo die er bestaat. Dit is op zich niet heel vreemd, VR is een nieuw medium en wordt pas sinds kort wat meer "mainstream" Dit heeft ondermeer te maken met de enorme populariteit van goedkope laagdrempelige VR brillen. Daarnaast liggen de VR brillen inmiddels ook winkel als de Action en de Vomar in de schappen wat een verdere acceleratie van inzet_VR"Mainstream" worden zal betekenen. 360° is overigens beslist niet nieuw, en is fundamenteel ook iets anders dan Virtual Reality. Het is echter sinds de snelle opkomst van Virtual reality dat deze vorm van video ook snel aan populariteit wint. Mensen kijken nu eenmaal erg graag "tube" en het feit dat hier een extra dimensie aan toegevoegd kan worden door gebruik van een VR bril van een paar euro heeft er voor gezorgd dat ook 360° in het kielzog van VR meelift in populariteit. Waarbij overigens nog opgemerkt mag worden dat de initiatieven van Youtube 360 en Facebook 360 ook een enorme driver zijn in de populariteit. Maar we dwalen af: het achterblijvende percentage is dus niet heel vreemd. Wat wel volledig in lijn is is het percentage respondenten wat aangeeft VR of 360° video in te zullen gaan zetten in 2016. Ruim 52% geeft aan nog dit jaar VR of 360° initiatieven te willen ontplooien.   

Welke VR platformen worden genoemd?

Aan de bureaus die al campagnes hebben opgezet werd gevraagd op welk platform deze campagne is opgezet. vrplatformen_marketing Op zich komt hier een logisch beeld naar voren, content ontwikkelen voor Android en iOS is redelijk laagdrempelig en wordt ook steeds makkelijker gemaakt. Zo maakte Google recentelijk bekend de tool VR views voor web, maar ook een SDK voor Android en iOS apps beschikbaar te stellen. Het zichtbaar maken van VR content en 360° video op je eigen website of in een App wordt hiermee feitelijk gereduceerd tot kinderspel (voor de handige doe het zelver) Daarnaast is de doelgroep voor deze platformen eenvoudigweg het grootst. Als hiervoor al aangegeven wint VR zeer snel aan populariteit en zien we dit met name terug op het vlak van de lowtech en lowprice VR brillen "uit de buurtsuper" Wat wij wel opvallend vinden is het relatief hoge aandeel Oculus Rift campagnes wat al werd gerealiseerd, de Oculus is op dit moment eigenlijk nog redelijk "exotisch" en allesbehalve mainstream. De verklaring die we hierover terugvinden in het onderzoek is afdoende: het gaat hier met name om applicaties die zijn ontwikkeld voor winkels, evenementen en dergelijke.  

Conclusie

Ondanks het feit dat VR maar, vanuit dit perspectief, ook 360° video nog in de kinderschoenen staan heeft het bedrijfsleven wel zeker een behoorlijk interesse voor de Marketingmogelijkheden die beiden met zich meebrengen. De belangrijkste doelstellingen voor de inzet ervan zijn het "creëren van Engagement", "genereren van Merkbekendheid" en "Innovatie" Belangrijkste redenen om het middel nog niet in te zetten waren onder ander: Onduidelijkheid over effectiviteit/ROI en onvoldoende kennis. We zijn van mening dat deze argumenten feitelijk bij alles "wat nieuw" is van toepassing zijn. Een van de meest fundamentele vragen in ieder bedrijf is over het algemeen: "wat levert dat op" en die vraag is, door het ontbreken van enige empirische gegevens simpelweg niet te beantwoorden op dit moment. De trend is echter duidelijk en we zijn er dan ook vrij zeker van dat de percentages bij een volgend onderzoek een nog veel positiever beeld zullen laten zien.   Het volledige onderzoek is hier gratis te downloaden. Dit onderzoek werd uitgevoerd door Richard Otto (Mobile Marketing NL & Tens Media BV) in opdracht van CapitolaVR