Mobiele VR brillen: Helderheid ene oog groter dan de andere

vr_1_oog
Heb je bij het gebruik van een mobiele VR bril weleens het volgende ervaren: als je de bril op hebt en je ervaart VR lijkt het net of het ene oog meer helderheid ziet dan de andere. Dit ligt dus niet aan jou, en meer gebruikers melden dit verschijnsel. Sterker nog, het is een behoorlijk punt van irritatie voor gebruikers van mobiele VR brillen wereldwijd.

Als het niet aan jou ligt: waar ligt het dan wel aan?

Het probleem is feitelijk een probleem met je display, en ook niet eens zozeer hardwarematig. Een game wordt in code geschreven en in deze code wordt een bepaald level aan helderheid meegegeven voor donkere achtergronden. Deze waarde begint op “1” (redelijk donker) en loopt vanaf daar op. Op het moment dat je met games te maken hebt die met een hoge waarde “Donker” zijn geprogrammeerd is dit het moment dat je hardware veel harder moet werken om het goed op het scherm te krijgen. Dit resulteert er dus met grote regelmaat in dat er een verschil van helderheid wordt ervaren tussen de 2 beelden. Het is simpelweg hardware die een en ander net niet aankan.

Wat doe je eraan?

Nu, de eerste paniek is gemitigeerd, het ligt dus niet aan je ogen, niet aan je VR bril en het ligt zelfs niet aan je telefoon. Na deze geruststelling is er niet heel veel goed nieuws te melden. Eigenlijk is de enige oplossing die in veel gevallen behoorlijk goed werkt het verlagen van de helderheid van je display. Dit verlaagd enigzins de druk op de hardware en zorgt en er in veel gevallen voor dat het probleem is opgelost. Let wel: deze oplossing werkt niet in 100% van de gevallen en is allesbehalve zaligmakend, meer is er op dit moment helaas niet aan te doen… Oproep: heb jij wellicht de gouden tip voor het oplossen van dit probleem? Help een mede VR fanaat en deel het even met ons via het contactformulier of hieronder in de comments.