Spectacles: de slimme bril van Snapchat

spectacles
Hoe maak je van een eenvoudig en eerder alledaags voorwerp een modern hebbeding? Eenvoudig; je monteert er een camera op en je zorgt ervoor dat jonge trendsetters het product voor je hypen op sociale media. Toegegeven; het klinkt wat cynisch maar wanneer je als nuchtere omstaander kijkt naar de steile populariteitsklim van de slimme bril die Snap Inc. eerder dit jaar op de markt bracht, kan je moeilijk anders dan erkennen dat de vork wel degelijk zo aan de steel zit. Verwacht wordt dat Spectacles -what’s in a name- doet wat Google Glass niet kon: de jonge en financieel sterke consument inpakken door in te spelen op een uitgekiende combinatie tussen reële en digitale aspecten. Waar je de slimme bril van Google eerder gebruikte om digitale informatie te linken aan visuele prikkels, zet Snap Inc. in op het onmiddellijk verspreiden van real-timebeelden via sociale media. Met dat in het achterhoofd kan je Spectacles makkelijk omschrijven als de volgende stap in een digitaal evolutieproces opgestart door media als Instagram en Snapchat. Online wordt de slimme bril momenteel handig omschreven als het gedroomde accessoire voor de meer dan honderdvijftig miljoen gebruikers die Snapchat rijk is; maar toch, het is nog even koffiedik kijken of het product de doelgroep ook effectief op grote schaal weet te bereiken.

Van bril naar wearable; wie geeft het voorbeeld?

“Je verspreidt niet alleen beelden; je geeft anderen de mogelijkheid jouw ervaringen ook te beleven”
Aan de hand van zulke boutades geeft Evan Spiegel -CEO van Snap Inc.- in een notendop weer waar het product voor staat. Spiegel geeft online ook grif toe dat Spectacles ontwerpen werd voor én door leden van generatie Z, een groep twintigers en dertigers die haast elk aspect van het leven -van die eerste kop koffie ’s ochtends tot nachtelijke uitspattingen in danstempels- online wil delen. Het uiterlijk van de bril en de huidige mogelijkheden spelen dan ook in op aspecten die nauw aansluiten bij de eerder jachtige levensstijl van een dergelijke groep; je filmt een tiental seconden wat er rond je gebeurt aan de hand van een kleurrijke bril die onmiddellijk aangeeft dat je helemaal mee bent met de laatste technologische ontwikkelingen. Is dat belangrijk? Ja en nee; het succes van een dergelijke technologische vernieuwing zou niet bepaald mogen worden door het uiterlijk, maar het feit dat het Snap Inc. gelukt is om een bril te ontwerpen die gezien wordt als een modieus item en niet als een hoogtechnologisch spionagetoestel, zal het succes enkel ten goede komen. Laat het net dat punt zijn dat Google niet belangrijk genoeg achtte; gebruikers kregen het op straat zo al snel aan de stok met toevallige voorbijgangers die zich plots wel heel bewust werden van hun privacyrechten.

Vraag en aanbod; een bril uit de muur?

Als kers op de taart wordt een Spectacles bemachtigen ook een heuse ervaring. Naar de winkel gaan en een exemplaar met een leuk kleurtje kiezen, zit er niet meteen in; je haalt het laatste nieuwtje van Snap Inc. dan ook uit een speciaal ontworpen verkoopautomaat. Op dit moment zijn er een aantal toestellen die haast continue door de Verenigde Staten worden verplaatst om de vraag hoog te houden maar het aanbod eerder beperkt. Officiële reviews zijn bijzonder schaars, maar voorlopig lijkt het toestel bijzonder goed ontvangen te worden . [ux_video url="https://www.youtube.com/watch?v=ia2GwBN7itk"]