Verkopen Oculus Rift en HTC Vive vallen tegen, Playstation VR overtreft verwachtingen

PlayStationVR_verkopen
De verkopen van de "Big Two" VR Headsets, Oculus Rift en HTC Vive lijken tegen te vallen, Playstation daarentegen gaat vliegend van start. De vrees was er al een klein beetje, de gekte die er begin dit jaar was rond de pre-orders van Oculus Rift en HTC Vive was van redelijk korte duur. De gekte werd, zo lijkt nu, voornamelijk veroorzaakt door early adopters die "no matter what" zo snel mogelijk een VR HDM in huis wilden hebben. Het meest voor de hand liggende probleem is natuurlijk de aanschafprijs, de Rift (met E699,-) en de HTC Vive (E899,-) zijn bepaald niet goedkoop. Bijkomend probleem is dat je ook nog diep in de buidel moet tasten voor een geschikte PC (hoewel Rift recent bekendmaakte de minimaal benodigde hardware requirements stevig te hebben kunnen verlagen) Het is allemaal een beetje gissen maar persoonlijk denk ik dat de snelheid waarmee de techniek ontwikkelt ook nog weleens een rem zou kunnen zijn voor sommigen. Er wordt inmiddels door diverse grote partijen (Intel, Qualcomm maar ook Oculus) gesproken over Untethered VR brillen en er zijn ook al diverse werkende prototypen getoond. De vraag die hier centraal staat is natuurlijk: geef ik E1500,-/E2000,- uit aan VR headset en hardware terwijl ik weet dat er waarschijnlijk binnen 6 tot 12 maanden iets veel geavanceerders te krijgen is voor minder geld? Een vraag die ik voor mezelf wel kan beantwoorden, wellicht dat meer mensen zich die vraag stellen en daarom nog even wachten?

De cijfers....

Onderzoek (Steam Survey) wijst uit dat 0.18% van haar gebruikers een HTC Vive gebruiken, voor Oculus is dit zelfs maar 0.10%. Wat misschien nog wel veronderustender is is het feit dat de verkoopcijfers voor HTC over Juli een groei van slechts 0.3% lieten zien, in augustus was de groei zelfs 0%. Voor de Rift is het al niet veel beter, Oculus zag in July ook een groei van 0.3% en in Augustus slechts 0.10%. Het is natuurlijk wel zo dat de beide VR headsets nogal wat problemen hadden om hun product bij de klant te krijgen Deze problemen hebben echter, wat ons betreft niet veel te maken met de tegenvallende resultaten, deze waren in Juli voor beide producten volledig opgelost en beiden zijn ook gewoon vrij en volop verkrijbaar inmiddels.  

Playstation VR gaat "het" doen?

De problemen die (volgens ons) de grootste oorzaak zijn van de tegenvallende verkoopresultaten van de bovenstaande VR brillen spelen bij Playstation VR een stuk minder. De Playstation VR kost E399,- en word behoorlijk goed ontvangen, deze VR headset zit qua comfort en beeld/speelkwaliteit op een hoog niveau en er is meer dan voldoende, zeer populaire, content beschikbaar. Daarnaast is het voordeel van de Playstation VR nog het feit dat je geen peperdure zware PC hoeft aan te schaffen, deze bril is "gewoon" compatible met een Playstation 4 en het feit wil dat deze spelconsole al bij heel veel huishoudens terug te vinden is. Het Google zoekgedrag naar Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR van de afgelopen 12 maanden

Voorlopige cijfers Playstation VR

Volgens de Japanse gaming website: 4Gamer werden er in de week 10 tm 16 oktober maar liefst 51.644 Playstation VR's verkocht (in Japan alleen) Daarbij moet je even in gedachten houden dat dit aantal feitelijk over 3 verkoopdagen gaat. (de PSVR kwam op 13-10 pas beschikbaar) Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in dit aantal naar alle waarschijnlijkheid ook erg veel pre-orders verwerkt zijn. Tel hierbij echter op dat van de 40 titels in de UK Software chart van afgelopen week maar liefst 6 van de 40 titels een Playstation VR titel was en er ontstaat naar ons gevoel toch een beeld van een eerste succes.  

2.6 miljoen Playstation VR's dit jaar

Superdata research, een vooraanstaand analist op het gebied van "Playable media & Digital Games Market intelligence" (jawel) bevestigde op 15 oktober zijn eerder gestelde verwachtingen ten aanzien van verkoopcijfers voor de Playstation VR. De analist verwacht dat er in 2016 in totaal 2.6 miljoen units over de toonbank zullen gaan. Daarmee begint het er (we schreven dit ook al eerder) stevig op te lijken dat Sony het precedent gaat zetten en VR de mainstream in zal helpen.