Virtual reality en de automarkt; een levensvatbaar huwelijk?

automotive_VR_kansen
We hoeven er niet meteen doekjes om te winden; de vele toepassingen die virtual reality kan bieden om het leven dagelijks wat aangenamer te maken, laten best wat op zich wachten. In dat opzicht is het dan ook niet apart dat grote bedrijven tijd en moeite investeren om aan de hand van virtuele toepassingen de consument toch te bereiken. Een van de huidige opties bestaat er in jonge autobestuurders te overtuigen van hun potentiële aankoop door te vertrouwen op virtuele testmogelijkheden. Autobouwer Mitsubishi beet onlangs de spits af en pakte uit met een speciaal voor de smartphone ontwikkeld programma waarmee toekomstige klanten tientallen snufjes van de gloednieuwe Mirage 4 online konden uitproberen. Het feit dat verschillende andere autogiganten ook brood zien in dergelijke initiatieven geeft aan dat de automarkt klaar is om nieuwe paden te bewandelen.  

Virtueel testen, reëel kopen!

Recent onderzoek gevoerd door Autotrader, een van de gezaghebbende stemmen wanneer het aankomt op het kopen en verkopen van wagens, toonde aan dat het belangrijkste argument om een auto al dan niet te kopen een aangename testrit is. Nu twintigers en dertigers nog maar moeilijk de tijd vinden om verschillende testritjes te maken wanneer er gedacht wordt aan een nieuwe wagen, kan je toch aan de hand van virtuele toepassingen je een beeld vormen van de wagen die je in gedachten had. Het is net dat idee dat Mitsubishi probeert te commercialiseren. Op dit moment bouwt de Aziatische reus een campagne uit rond de virtuele testmogelijkheden van de 2017 Mirage G4, een goedkopere wagen gericht op jonge gezinnen. De campagne, die trouwens de naam Night Drive kreeg, probeert nieuwe klanten te ronselen door mensen de mogelijkheid te geven de hill start assist van de wagen online te testen. Dat doe je door handig gebruik te maken van zowel je smartphone als je laptop of desktop terwijl je de indruk krijgt dat je de auto bestuurt tijdens een nachtelijk ritje op een racecircuit. Afbeeldingsresultaat voor Mitsubishi virtual reality Los van het gegeven dat Mitsubishi via virtuele toepassingen effectief auto’s aan de man probeert te brengen, geeft Francine Harsini, hoofd marketing voor de Noord-Amerikaanse tak van het bedrijf, aan dat je meteen ook een unieke manier in handen krijgt om de populariteit van het merk te verhogen. Als klap op de vuurpijl krijg je aan het einde van je rijervaring een samenvatting in de vorm van een GIF van je remkunsten. Voorlopig lijkt het er echter op dat Mitsubishi een van de weinige autoconstructeurs is die een beroep doet op virtual reality om de verkoopcijfers naar boven te stuwen.  

Naamsbekendheid via virtual reality?

Naamsbekendheid; daar lijken de huidige toepassingen zich eerder op te richten. Autobouwer Infinity maakt zo gebruik van de technologie achter de huidige mogelijkheden om autoliefhebbers die niet meteen vertrouwd zijn met het merk een dolle rit aan te bieden als passagier in een Q50. Aan het stuur zit een Amerikaanse sportheld die je hart sneller doet slaan terwijl je samen duizelingwekkende snelheden opzoekt. De hele ervaring wordt mogelijk gemaakt door de Oculus Rift, de welbekende bril die een complete virtuele wereld voor je ogen tovert. Na afloop bleek dat maar liefst vijftig procent van alle passagiers aangaf verdere informatie te willen ontvangen over het merk. Ook Audi gelooft in de mogelijkheden die de Oculus Rift nieuwe klanten biedt. Via de bril krijg je zo een handig en compleet overzicht van de technische aspecten van de wagen die je interesse meedraagt. Dergelijke toepassingen zijn niet alleen zinvol voor autobouwers, maar geven consumenten meteen ook een duwtje in de rug om bij de aankoop van een nieuwe wagen op diepgaand onderzoek uit te gaan. Een virtuele toepassing of niet; voorlopig gaat het om een unieke win-winsituatie.   [ux_video url="https://www.youtube.com/watch?v=HEkGRUkqjTA"]