Virtual Reality in de reisbranche

vakantie_vr
De reisbranche is een van die sectoren waar je ook de eerste stappen op het gebied van de inzet van Virtual Reality ziet plaatsvinden. Zo bood Neckermann in Belgie in 2015 al een virtueel kijkje op diverse vakantiebestemmingen. Met behulp van de Samsung Gear VR werden klanten in staat gesteld om diverse reisbestemmingen Virtueel uit te proberen. Zo konden klanten rondkijken op een strand, hun hotelkamer op voorhand inspecteren en zien hoe groot dat zwembad nou werkelijk is. Ook een helicoptervlucht boven Manhattan, een taxiritje op Times Square en een boottocht langs het vrijheidsbeeld behoorden tot de mogelijkheden. In Nederland heeft D-Reizen de primeur op de Vakantiebeurs in januari 2016 in de Jaarbeurs in Utrecht. Op de stand krijgen bezoekers de kans op met een Samsung Gear VR een stuk vakantie te beleven. Ook op de huishoudbeurs in Maart 2016 is D-Reizen aanwezig met diverse Samsung Gear VR’s en de belangstelling is groot. Naast de diverse beurzen waar D-Reizen de innovatieve manier van vakantie “voorpret” beleven mogelijk maakt is er ook een heuze VR tour van start gegaan. Tijdens deze tour, waarbij een groot aantal vestigingen wordt aangedaan, is het voor iedereen mogelijk om een stukje vakantie in Virtual Reality te beleven.

Hoe zal VR verder toegepast worden in de reisbranche?

Feitelijk kunnen we (aanname van onze kant) de mogelijkheden van VR voor de reisbranche opdelen in 2 mogelijke scenario’s
  1. Virtual Reality als verlengstuk (op termijn vervanging) van de bestaande verkoopkanalen
  2. Vakanties die zich volledig in Virtual Reality af zullen spelen (geen grap, het eerste initiatief van WeFlyCheap kan je hier terugvinden)
Het eerste scenario zal op dit moment aannemelijker klinken dan het tweede. Eerlijk: op welk moment zie jij jezelf je strandvakantie inruilen voor het “zitten op de bank” met je VR bril op? Toch is het misschien niet een hele gekke gedachte maar laten we dieper ingaan op het eerste scenario. Uitendelijk is het zo dat hier de eerste stappen al worden gezet “as we speak”

De reisbranche in vogelvlucht

Nederlanders boeken vakanties, veel vakanties, en een grote meerderheid van deze vakanties wordt online geboekt. We zetten kort wat cijfers (2013) uit de Nederlandse reisbranche op een rij: Nederlanders boekten in 2013 gemiddeld 2.8 vakantie per persoon, dit resulteerde in een totaal van 35.6 miljoen vakanties met een totale omzet van krap E16 miljard. 49% van de vakanties vond plaats in het eigen land, 51% ging naar het buitenland. Met name de korte vakanties (2 tm 7 dagen) vond plaats in eigen land. Als je kijkt naar de wijze van boeken wordt duidelijk dat online boeken veruit het populairste is.    

Ouderwetse internetsites

Als je bovenstaande grafiek hebt laten inzinken realiseer je je dat internet veruit het meest dominante verkoopkanaal voor de reissector is. Het is goed je daarbij ook te realiseren dat dit verkoopkanaal al een jaar of vijftien ongewijzigd is gebleven. Natuurlijk, de websites van tegenwoordig zijn veel aantrekkelijker en ook qua gebruiksgemak zijn er enorme verbeteringen gerealiseerd. Daarnaast is de “intelligence” achter de schermen enorm verbeterd, met behulp van Big Data, algoritmes en een groot aantal andere technieken zijn reisbureaus in staat om op basis van door jou verstrekte info de passende reizen aan je voor te schotelen of zelfs op doeltreffende wijze te voorspellen wat jij leuk gaat vinden. Maar, we kijken, ook in 2017, nog steeds naar een internetsite waarop we op basis van 2D foto’s moeten bepalen of dit nou de vakantiebestemming is waar we heen willen, en of dit nou echt die droomlocatie is waar we ons zuurverdiende geld aan gaan uitgeven. Feit is dat dezelfde drempel die er is voor online aankopen van producten, in zeker mate ook aanwezig is voor het online boeken van een vakantie. Deze drempel is feitelijk vrij basic klant-psychologie: je wilt hetgeen je aankoopt “in handen hebben”. (lees hier hoe en waarom online winkeliers daarom in toenemende mate gebruik maken van 360° productfoto’s) Deze drempel kan met behulp van mooie foto’s en slimme “copywriting” zo ver mogelijk verlaagd worden maar wat nu als er een middel voorhanden komt waarmee je drempel in 1 klap vrijwel kan wegnemen?

Brengt Virtual Reality de nieuwe manier van vakantie boeken?

De voornaamste kracht van Virtual Reality ligt in het feit dat het “Immersive” is. De gebruiker wordt volledig ondergedompeld in de ervaring. (We beschreven hier al eens hoe die VR ingrijpt op het menselijk brein en hoe de hersenen Virtual Reality als de absolute werkelijkheid interpreteren) Je zou dus kunnen stellen dat het een grote innovatie zou zijn, als een klant de site van een reisbureau bezoekt, deze de gewenste vakantiebestemming niet alleen in “platte foto’s” zou kunnen zien maar dat hij in staat is om de bestemming daadwerkelijk te beleven. Er hoeven geen ellenlange Zoover of Tripadvisor reviews gelezen te worden om te bepalen of die hotelkamers nou echt zo ruim zijn, je kan er gewoon in rondlopen. Is het echt maar 30 meter van het strand gelegen? Zet je VR bril op en kom erachter, je loopt gewoon van het hotel naar het strand en je kijkt gelijk rond op het strand om te zien of dit aan je verwachtingen voldoet. Is dat zwembad in dat resort echt zo groot? Wandel er langs in de Virtuele Wereld en je weet het zeker. Het zijn slechts enkele kleine voorbeelden van de enorme mogelijkheden die het gebruik van Virtual Reality biedt.

Conclusie

In de nabije toekomst zullen reisbureaus hun vakanties niet (alleen) meer aanbieden in het traditionele “format” maar zal je als klant de mogelijkheid hebben om je vakantiebestemming al in de Virtuele wereld te kunnen beleven zodat je weet wat je boekt. Uiteraard stopt het niet bij Virtual Reality alleen, ook de inzet van 360° video, foto en Virtuele Tours, al dan niet gemaakt met behulp van Drones voor een nog spectaculairder resultaat zie je al steeds meer opduiken en zullen ook in de reisbranche veel traditionele middelen gaan vervangen. Virtual Reality is wat ons betreft zeker het “Reizen boeken 3.0”