Virtual Reality tips voor vastgoed makelaars

VR_in_vastgoed
Eén van de meest veelbelovende toepassingen voor Virtual Reality is het laten ervaren van andere locaties. Met name in de marketing en sales geeft dit ontzettend veel mogelijkheden. Eén van die mogelijkheden is binnen de vastgoedwereld: huizen en projecten kunnen in elk stadium "beleefd" worden door de potentiële kopers. Hieronder geven we een aantal mogelijkheden en voorbeelden van dergelijke toepassingen.
  • Huizen binnenland
  • Huizen buitenland
  • Projectontwikkelaars, bouwgrond
  • Nieuwbouw

Huizen binnenland

We zien vandaag de dag al steeds meer huizen op Funda opduiken waarbij men, naast de standaard 2D foto's ook de mogelijkheid heeft om de beoogde woning op 360° foto's te bekijken. Sterker nog, het wordt snel steeds moeilijker om nog woningen te vinden die geen gebruik maken van deze mogelijkheid. De voordelen voor de verkopers (en dus van makelaars) van het gebruik van deze foto's zijn legio, we noemen er twee:
  • De potentiële koper kan zich al online een goed beeld vormen van de ruimte van het huis
  • Er treedt meer binding op met het object dan bij 2D foto's het geval is
  • De "kijktijd" bij Funda advertenties met 360° foto's ligt 2 x hoger dan die bij de standaard foto's
Met name de eerste is een waardevolle, doordat potentiële kopers al virtueel hebben kunnen binnenkijken in een huis vermindert dit het aantal mensen wat tijdens een bezichtiging tot de ontdekking komt dat "het toch niet zo ruim is als op de foto". Men heeft immers zelf al "midden in de woning" gestaan en zich een goed beeld kunnen vormen van de ruimte. Meer binding met het object is uiteraard ook een voordeel, dit fenomeen wordt met name onderbouwd door het feit dat mensen gemiddeld langer "blijven hangen" bij huizen voorzien van 360° foto's.

360° foto's voor woningverkoop

  [caption id="attachment_3011" align="alignleft" width="167"]ricoh-theta-s-360-graden-camera Ricoh Theta S[/caption] Het maken van 360° foto's wordt gelukkig steeds gemakkelijker (en goedkoper), het "ouderwetse" stitchen van het materiaal behoort steeds meer tot het verleden. Daarnaast is al mogelijk om voor enkele honderden euro's een 360° camera te kopen. (een handzaam model als de Ricoh Theta S is bijvoorbeeld voor Makelaars ideaal) Dit betekent dat de lat voor het gebruiken van 360° foto's ook een stuk lager is komen te liggen. Een makelaar maakt met het gemak waarmee hij nu een gewone foto neemt een 360° foto, embedden op een eigen internetsite is ook al geen probleem meer. Met een simpele handeling sluit je een volledig interactieve en Google Cardboard-ready 360° foto in op een website. Voor verkopers die hun huis zelf willen verkopen, bijvoorbeeld op een site als Makelaarsland, zijn er om deze reden eigenlijk ook volop mogelijkheden om hun advertentie van 360° foto's te voorzien. Wij informeerden bij Makelaarsland en verkopers kunnen hun eigen 360° foto's gebruiken bij het creëren van hun "woning te koop" op het platform. 360° foto's zijn uiteraard stap 1, de daadwerkelijke inzet van Virtual Reality komt echter inmiddels ook op gang en Funda maakte in mei 2015 bekend dat het een VR applicatie heeft ontwikkeld waarmee klanten een huis kunnen bezichtigen met behulp van de Oculus Rift. De applicatie wordt kosteloos beschikbaar gesteld via de Funda desk aan alle NVM aangesloten makelaars. Potentiële kopers kunnen nu, bij steeds meer makelaars, kiezen voor een Virtual Tour van de woning waarin ze geïnteresseerd zijn. Het gebruik van een Oculus Rift is overigens niet de enige manier om Virtual Reality te ervaren, men kan voor enkele euro's al instappen met bijvoorbeeld een Google Cardboard. Voordelen hiervan zijn onder meer dat verkopers minder geconfronteerd worden met kijkers die bij nader inzien toch niets in de woning zien, voordeel voor de makelaar is dat deze niet voor al deze bezichtigingen op hoeft te dragen maar een groot deel gewoon op kantoor af kan handelen (af laten handelen door bijvoorbeeld zijn secretaresse) Uiteraard blijft er altijd een fysieke bezichtiging bestaan maar zal een belangrijke groep kijkers die het toch niet zien zitten hier al achter komen bij een virtuele bezichtiging.  

Huizen buitenland

Voor huizen in het buitenland levert het gebruik van Virtual Reality nog een veel groter voordeel op.360rondleiding_vrwereld Probleem bij de aankoop van een huis in het buitenland is uiteraard de locatie, hoe is het object gelegen, wat is het uitzicht, hoe ziet het dorp er uit, hoe ver is het daadwerkelijk naar het strand. Zomaar een paar vragen die moeilijk zijn te beantwoorden voor de gemiddelde potentiële koper. Met behulp van Streetview kan men zich (soms) een aardig beeld vormen maar het zijn vaak juist de "droomlocaties" die moeilijk zijn terug te vinden op Streetview. Daarnaast is het probleem bij Streetview dat de opnamen niet zelden gedateerd zijn, waar je nu op Streetview een prachtig uitzicht hebt vanuit jouw droomstek staat in de realiteit misschien inmiddels wel een 5 hoog appartementencomplex. Met name de inzet van 360° video kan hier uitkomst bieden, de makelaar ter plaatse kan eenvoudigweg 360° video opnemen en een tour maken door de omgeving. De potentiële koper kan vervolgens eenvoudig "meelopen" in 360° en zich een goed beeld vormen van de omgeving. Hetzelfde geldt uiteraard voor het object zelf, eigenlijk gelden hiervoor dezelfde voordelen als voor "Huizen binnenland", het stelt de potentiele koper goed in staat om zich een reëel beeld te vormen van hetgeen er aangeboden wordt. Dit is, gezien het "locatieprobleem" bij vastgoed in het buitenland echter van een nog grotere toegevoegde waarde dan in het binnenland.  

Projectontwikkelaars, bouwgrondNoordzuidlijn

Hoe ziet dat stuk braakliggend terrein er eigenlijk uit met een onder architectuur gebouwde luxe appartementencomplex? Wat als er op dat stuk modderige weiland een winkelcentrum zou verrijzen? Geen probleem, met Virtual Reality kan je het zien, misschien nog wel belangrijker, je kan het zichtbaar maken voor anderen. Het wordt een stuk makkelijker om neuzen dezelfde kant op te krijgen als stakeholders een VR bril opgezet kunnen krijgen waarmee ze vervolgens zelf "ter plaatse" kunnen rondlopen en plannen met eigen ogen kunnen zien. Ze kunnen het niet alleen zien maar ze kunnen er zelfs gewoon in rondlopen. Wij zijn van mening dat dit meer aanspreekt en een hogere impact teweeg brengt dan de maquettes waar nu veel mee gewerkt wordt.  

Nieuwbouw

In het verlengde van het vorige punt ligt natuurlijk uiteindelijke nieuwbouw en aansluitend de verkoop van onroerende zaken. Je hebt nu te maken met een ander publiek, het zijn nu geen wethouders en financiers maar de uiteindelijke koper. En de consument van tegenwoordig is voorzichtig en kritisch. Het is dus zaak alles uit de kast te halen om potentiële kopers te enthousiasmeren en tot aankoop aan te zetten. Een van de problemen die kopers hebben bij het kopen "off plan" is het simpele feit dat "het er nog niet is" en de koper heeft er dus geen enkele binding mee. Men moet zich baseren op een mooie brochure en als men geluk heeft een animatie van het aan te kopen object. We schetsen een scenario: een potentiële koper krijgt een Virtual Reality bril op en krijgt zijn toekomstige woning in de virtuele werkelijkheid voorgeschoteld. Koper kan door zijn nieuwe woning heenlopen, deuren open en dicht doen, en eens even in de woonkamer gaan zitten om het gevoel van ruimte te krijgen. 1 stap verder: de potentiële koper zet met enkele handgebaren meubels in zijn nieuwe woning, schuift er moeiteloos mee heen en weer en kan het feitelijk in zijn geheel inrichten. Andere kleur op de muren? Geen probleem, met nog een handgebaar worden de muren in een ander kleur weergegeven en ligt er ineens een visgraat parketvloer in het object. Je kan je voorstellen dat de binding die op dit moment ontstaat significant groter is dan de binding die ontstaat wanneer men in een brochure bladert.  

Conclusie

Gezien de enorme potentie, zeker op het gebied van het "bewegen" van potentiële kopers maar ook diverse stakeholders in ontwikkelingstrajecten zien wij in de nabije toekomst tal van toepassingsmogelijkheden voor de inzet van Virtual Reality in de vastgoedsector. Het gebruik zal niet beperkt blijven tot Funda, het zal zijn weg vinden in de wereld van projectontwikkeling maar ook de mogelijkheden voor bijvoorbeeld architecten zijn groot.