Virtual Reality staat op het punt volledig door te breken en zal volgens velen een nog grotere aardverschuiving veroorzaken dan internet heeft gedaan. Dit is een stevige stelling maar Virtual Reality zal dan ook diep ingrijpen en volledig door kunnen dringen in elke mogelijke markt en deze markt herdefiniëren door hem Virtueel toegankelijk te maken.
3 voorbeelden
Stel je voor, je zit op Funda, hebt je VR bril op, en
loopt gewoon rond in de huizen die je interesseren, met de plattegrond-optie zet je je meubels neer, schuif je wat en gaat gewoon op de bank voor de TV zitten. Nieuw verfje op de muren? Wat is het resultaat na een verbouwing? Click en zie, en dit allemaal in Virtual Reality.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=DIByn2EAHm4[/embed]
Op zeer korte termijn ontstaat de mogelijkheid om je Oculus Rift op te zetten en te gaan winkelen in een Virtueel winkelcentrum, alles wat je ziet hangen is in jouw maat en met je eigen Avatar (uiteraard identiek aan jouw lichaam) kan je alles passen, zien of die spijkerbroek goed zit en hoe die schoenen die je vorige week al kocht staan onder die broek.
Studeer je? Jij woont met Oculus Rift gewoon colleges bij aan de andere kant van de wereld, en krijgt les van de beste leraren die je je kan bedenken, je stelt je vragen via chat en je bent gewoon daar in de Virtuele wereld.
Een nieuwe economie wordt geschapen
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat willekeurige activiteiten die potentieel aan de vooravond staan van een alles omvattende transformatie, waarin de grens tussen virtueel en werkelijkheid vervaagt of helemaal verdwijnt. De mogelijkheden zijn enorm en de gevolgen zullen spectaculair zijn, er zullen niet te geloven besparingen te realiseren zijn voor jou als consument maar ook leveranciers en producenten wat zal leiden tot het goedkoper worden van artikelen.
Tegelijk zal het vraag creëren naar een heel nieuw marktsegment van virtuele goederen, service providers, ontwerpers, ontwikkelaars en ga zo maar door. Daarnaast komt er een volledig nieuw speelveld te liggen voor de Marketingwereld, de combinatie
VR en Marketing is zeer effectief, en dit is een understatement. (Het is niet voor niks dat er een behoorlijke belangstelling is voor deze toepassing van VR, lees
hier de details.)
Er zal een enorme vraag ontstaan naar Virtual Reality "
controllers" als VR handschoenen, pakken etcetera. Met deze devices is het mogelijk om in de Virtuele wereld dingen aan te raken en dit ook daadwerkelijk te voelen, deze handschoenen bijvoorbeeld zijn inmiddels: in ontwikkeling of daadwerkelijk al te verkrijgen.
Als deze ontwikkeling eenmaal goed op gang komt drijft dit natuurlijk meer consumenten naar de Virtuele wereld.
Dit zal leiden tot het toetreden van steeds meer bedrijven tot de Virtuele wereld (hetzelfde wat je op kleine schaal zag
gebeuren indertijd met "Second Life" waar binnen de kortste keren grote Corporates vertegenwoordigd waren)
Uiteindelijk ontstaat een vicieuze cirkel die zichzelf zal versterken en zaken in een stroomversnelling zal brengen.
Resultaat zal op termijn het ontstaat vaneen mainstream Virtuele wereld zijn, Deze wereld zal door de krachten in de
markt worden gevormd tot een gebruiksvriendelijke, aangename en spectaculaire wereld.
Kans van slagen
In de jaren '80 en '90 is een aantal malen geprobeerd om Virtual Reality te lanceren, het bleek elke keer een behoorlijk valse start en Virtual Reality is altijd iets gebleven wat in het leger en de medische wereld zijn toepassing vond maar voor de consument onbereikbaar bleef.
Het is Augustus 2012, op Kickstarter sluit het Oculus Rift crowdfunding project af met een opbrengst van bijna 2,5 miljoen dollar, 10 keer zoveel als beoogd. Terwijl de eerste Developer Kits verscheept worden verschijnt al snel de eerste content, Oculus kan de vraag bijna niet aan, korte tijd later staat het aantal verkochte kits op ruim 60.000 stuks.
Dat lijkt niet zoveel maar het is wel voldoende om de aandacht van Facebook te trekken die het bedrijf vervolgens overneemt voor maar liefst 2 miljard dollar en hierbij de plechtige belofte maakt om 1 miljard Oculus Rifts te gaan verkopen.
Dit klinkt natuurlijk als een idiote belofte maar realiseer je hierbij dat Facebook niet zomaar vanaf de heup schiet. Daarnaast bezit Facebook een onwaarschijnlijke hoeveelheid geld en hebben ze een zeer dominante marktpositie op internet.
Conclusies
Als je alle mogelijkheden en voordelen op een rij zet, en hierbij het Momentum en het engagement van grote partijen telt kom je tot de ontdekking dat we op een punt staan wat erg doet denken aan de dagen vlak voor de lancering van internet. Nieuwe onbekende (markt) krachten worden ontketend die wereldwijd radicale en fundamentele veranderingen teweeg zullen brengen.
Binnen een paar jaar zullen deze veranderingen merkbaar worden in elke industrie en markt.
Virtual Reality komt eraan, en zal niet lang meer Virtueel zijn maar spoedig werkelijkheid, al snel zal de vraag wat virtueel en echt is een antwoord kennen wat met je eigen interpretatie te maken heeft. Virtual Reality zal reëler worden dan de realiteit ooit was.
[ux_video url="https://www.youtube.com/watch?v=DfBoiCbWbt8"]