VR educatie en training bieden volop kansen

lab4242_SCA
Note: ik ben geen leraar, ik ben ook al langere tijd niet in een klaslokaal geweest, dus laat me vooral weten wanneer ik iets mis of verkeerd zie, ik schrijf dit puur vanuit een eigen perspectief ;-) (stuur een bericht) In 2017 is het moment eindelijk aangebroken; experts geven al een aantal jaar aan dat de grote doorbraak van Virtual Reality enkel een kwestie van tijd is, het bedrijfsleven begint zoetjes aan de zakelijke mogelijkheden van de techniek in het vizier te krijgen en we zien de techniek dan ook in toenemende mate toegepast worden op zakelijk vlak. Makelaars en bouwbedrijven maken inmiddels al gebruik van de techniek om klanten een eerste kennismaking te geven met een te koop staande woning of een nog te bouwen project. Grote confectieketens spelen in op het bewustzijn van trendgevoelige shoppers door bepaalde kledingstukken helemaal virtueel ter beschikking te stellen. In de gezondheidszorg  is de techniek ook niet onopgemerkt gebleven en word onder andere ingezet voor de behandeling van angsten (lees hier, hier en hier)  PTTS,  en het verminderen van pijnklachten (lees hier en hier) Onderzoeksbureau geven echter aan dat het gebruik van VR voor educatieve- en trainingsdoeleinden ook snel aan populariteit wint en dat heeft wat mij betreft een aantal goede redenen.  

Toepassingen VR voor educatie en training

Laten we eerst eens kijken naar de essentie, waarom zou Virtual Reality zo geschikt zijn voor toepassing in het onderwijs en trainingsdoeleinden? Ik denk je dat terug zou kunnen brengen tot 2 vrij essentiële karakteristieken: Retentie en ............ FUN!!! En dat is een krachtige combinatie.

Retentie

Virtual Reality beklijft, en niet zo maar een beetje! Het is een standaard gegeven, je onthoudt:
  • 10% van wat je hoort
  • 20% van wat je leest
  • 90% van wat je ervaart
Onderzoeken (zie diverse bronnen onderaan dit artikel) wijzen uit dat het gebruik van "Immersive Environments" veel voordelen laat zien ten opzichte van traditionelere vormen van educatie. Doordat je situaties en kennis "ervaart" in plaats van dit te lezen vanaf een scherm, schoolbord of uit een boek, blijft er vele malen meer "hangen". De periode dat de kennis, verkregen door een "Immersive" leerervaring, beschikbaar blijft (retentie) is tegelijkertijd ook nog eens een stuk langer. En dit is op zich niet vreemd als je bovenstaande gegeven nog eens doorleest. Virtual Reality activeert namelijk dezelfde gebieden in de hersenen als een daadwerkelijke ervaring doet. Voor wat betreft jouw hersenen is Virtual Reality namelijk echt Reality. Mede door dit gegeven is VR een zeer effectief en doeltreffend middel om kennis over te brengen.  

FUN!

Tsja, iedereen zal het ermee eens zijn dat, als je iets moet leren, dit een stuk makkelijker is als je lol hebt. Laten we eens kijken naar de bestaande "traditionele methode" van lesgeven en of dit nog wel aansluit als we kijken naar wat we nu weten over de werking van het brein. Mensen zijn visueel ingesteld, 65% van de mensen heeft zelfs een zeer sterke voorkeur van visuals ten opzichte van tekst. Daarnaast is de gemiddelde aandachtsboog van de mens in de afgelopen jaren sterk afgenomen, zeker als we kijken naar wat jongere mensen (bijvoorbeeld de "Minecraft generatie"). Onderzoek toont aan dat een gemiddelde student maximaal 18 minuten gefocust kan blijven tijdens een onderricht. En dat is niet veel tijd om kennis over te brengen. Daarnaast is het zo dat veel van de kennis nu nog wordt overgebracht (en vergeef me ik ben al een tijdje niet in een klaslokaal geweest) door middel van boeken, schoolborden en wellicht "Dikke pakken" Powerpoint slides. Allemaal niet genoeg om de "moderne student" te boeien of, op zijn minst, bij de les te houden. Stel je voor dat je een hele klas in een oogwenk mee kan nemen naar, laten we zeggen, de maan, of de Grand Canyon, of je met ze over de Chinese muur kan wandelen. Werkelijk alles is mogelijk, echt letterlijk alles. En tijdens dit "uitstapje" krijgen de studenten hun kennis overgebracht, dit in de vorm van informatie in de content zelf maar ook in de vorm van spraak van een docent die dit tijdens het "uitstapje" gewoon in spraak aan ze overbrengt. Ze ervaren de geschiedenis nu zelf, lopen er letterlijk doorheen en maken er een onderdeel van uit. Dit is slechts 1 van de vele voorbeelden die ik kan geven, ik zal er geen ellenlang verhaal met voorbeelden van maken maar de sky is echt de limit in Virtual Reality. En het belangrijkste van dit alles: studenten zullen lol hebben, en daardoor de aandacht ook veel langer weten vast te houden, je leest het niet in een boek, je leeft het gewoon zelf.  

Mogelijkheden

De mogelijkheden zijn redelijk eindeloos, we geven hier een aantal voorbeelden van platformen die zich bezighouden met het ontwikkelen van educatieve content specifiek gericht op kinderen en/of jong volwassenen. Kijk gewoon eens rond en zie op welk niveau deze toepassing van Virtual Reality vandaag de dag al staat. Google Expeditions Unimersiv Nearpod VR Minecraft EDU    

Onderzoeken naar effecten van "Immersive learning"

Retention of Mastoidectomy Skills After Virtual Reality Simulation Training. Here’s why hospitals are using virtual reality to train staff How Virtual Reality will Educate Students into the Future Virtual Reality education modalities  

  vr_in_de_klas