VR vooruitzichten 2016

worldwidegraphs_feature
Marktonderzoeker Superdata heeft zijn meest actuele voorspellingen voor de Virtual Reality markt voor 2016 gepubliceerd. We namen een en ander door en zetten de, volgens ons, belangrijke punten voor je op een rij.

Omzet $40 miljard in 2020

2016 gaat een belangrijk jaar worden voor VR. De eerste headsets zijn te bestellen (Oculus en HTC) en Sony start, ergens in oktober dit jaar, met het uitleveren van de Playstation VR. De mobiele VR brillen (bijv de Cardboard en Gear VR) zijn al langer verkrijgbaar en worden snel razend populair. Hoe de markt zich uiteindelijk zal gaan ontwikkelen over de iets langere termijn maar Superdata heeft in ieder geval zijn verwachtingen aangepast naar een volgens hen "meer reëel scenario", de marktonderzoeker baseert zich hierbij op ondermeer gesprekken met diverse grote hardware en softwarebedrijven. Met name het korte termijn vooruitzicht werd naar beneden bijgesteld, de schatting voor 2016 lag vorig jaar nog op $5.6 miljard, in de de nieuwste vooruitzichten is deze met 30% verlaagd naar $3.2 miljard. Voornaamste redenen die worden aangegeven voor de bijstelling zijn onder meer dat veel mensen nog niet weten wat VR eigenlijk is of ze de hardware te duur vinden. Tevens is het zo dat de inschattingen aangaande PC en Mobiele hardware verkopen in een eerder rapport zijn overschat en die op het gebied van Console VR verkopen juist zijn onderschat. Als voorbeeld wordt aangegeven dat er in de VS ruim 35 miljoen Playstation bezitters zijn tegen slechts 17 miljoen High End PC's die in staat zijn om content te kunnen draaien voor de Oculus of HTC. Al met al blijft het nog even zoeken naar de juiste cijfers, het blijven dan ook vooruitzichten ;-) De totale wereldwijde omzet zal volgens de laatste schattingen uitkomen op $40 miljard dollar in 2020 waarbij software het grootste deel van de omzet voor zijn rekening zal nemen.   worldwidegraphs

Playstation VR winnaar

Hoewel er rond de Playstation VR niet zoveel "Buzz" hangt als rond de Oculus en de HTC VIVE voorziet Superdata wel dat Sony voor 2016 de grote winnaar zal zijn op het gebied van VR HMD's. Met een percentage van 69% (2.6 miljoen stuks) van de te verkopen high end VR brillen gaan ze het ruim winnen van Oculus en HTC. Als redenen hiervoor worden ondermeer de leveringsproblemen rond de eerste twee genoemd. Ook het feit dat de Playstation VR draait op een console die tientallen miljoenen mensen al gewoon in huis hebben staan is een belangrijke reden om te kiezen voor deze bril.  

Mobiele VR

Wat geen verassing is, en wat ook redelijk breed gedragen wordt is de verwachting dat mobiele VR voorlopig dominant zal zijn in termen van verkoopaantallen. De verwachting is dat er in 2016 maar liefst 16.8 miljoen mobiele VR brillen "over de toonbank" gaan. De redenen zijn voor de hand liggen, we noemen er 3:
  • Goedkoop in de aanschaf
  • Bijna iedereen heeft een Smartphone, dus geen extra aanschaf hardware nodig
  • Hard groeiend aanbod VR Games, Apps maar ook het snel groeiende aanbod van 360° video
 

Verzamelde hoogtepunten:

  • De totale omzet voor de VR industrie ligt in 2020 op $40 miljard
  • In 2020 bezitten circa 200 miljoen huishoudens wereldwijd in ieder geval 1 Virtual Reality bril
  • De mobiele VR markt ligt op koers, er gaan in 2016 rond de 16 miljoen exemplaren over de toonbank. (bijna 3 miljoen consoles en rond de 2 miljoen PC "brillen")
  • De markt zal een langzame adoptie zien op het gebied van de VR HMD's, echter vanaf 2018 zal er een omslagpunt komen waarin de adoptie sterk stijgt

Conclusie

De aanpassing voor de korte termijn is logisch, en reeel in onze ogen. De hardware is nu eenmaal kostbaar, aan de andere kant heeft hardware de eigenschap om snel goedkoper te worden. (zie ook "De Wet van Moore") Superdata houdt het lange termijn vooruitzicht dan ook 100% in stand. Er komt ergens in 2018 een omslagpunt waarna een periode van expoentiele groei zichtbaar zal worden in de omzet van de industrie.   vr_adoptie