Wat kan ik doen tegen Motion Sickness in VR

motion_sickness_VR
Als je regelmatig "In Virtual Reality" verkeert heb je ongetwijfeld weleens last van Motion Sickness, of in ieder geval enkele symptomen. Wat kan je nou doen om te voorkomen dat je hier last van krijgt? Om daar achter te komen gaan we eerst eens kijken wat Motion Sickness eignelijk is.

Wat is Motion Sickness

Wat is het nou dat je je, zeker als je wat "wildere" VR ervaringen hebt, na een tijdje niet al te lekker gaat voelen? Je begint hoofdpijn te krijgen, je word misselijk, duizelig en misschien breekt het zweet je wel uit.Je hebt te maken met Motion Sickness, in goed hollands: bewegingsziekte of reisziekte. Het is feitelijk dezelfde kwaal als autoziekte, zeeziekte en andere vormen van bewegingsziekte. Motion Sickness ontstaat wanneer er verschil zit tussen de beweging die je lichaam ervaart en de beweging die je hersenen ervaren. De beweging die je lichaam ervaart wordt geregistreerd door je evenwichtsorgaan en de beweging in je hersenen wordt, in VR, voornamelijk door je ogen geregistreerd. Kortom; een "disconnect" tussen de verschillende zintuigen en hersenen. Een voorbeeld: je zit in een wilde VR First Person Shooter, je zichtveld schiet alle kanten op, je springt, je knielt om dekking te zoeken en kijkt continu om je heen om te kijken of je belaagd wordt. Je ogen registreren al deze beweging, aan de ander kant echter zit je gewoon stil op de bank. Dat is wat je evenwichtsorgaan registreert. Doordat deze signalen conflicteren krijg je last van Motion Sickness. Waarom dat exact is is nog steeds een raadsel, theorieën hierover lopen redelijk uiteen. Een van de theorieën is dat je hersenen door de conflicterende signalen denken dat het lichaam onder invloed van een stof is en uit verdediging misselijkheid opwekt (om de stof kwijt te raken) Er is echter niet echt concensus over de daadwerkelijke reden. Maakt voor ons ook niet veel uit, het is gewoon bloedirritant.  

Niet iedereen heeft last van Motion Sickness

Het kan zomaar zijn dat je geen idee hebt waar we het over hebben, dat zou dan goed nieuws zijn want dan behoor jij tot de mensen die niet gevoelig zijn voor Motion Sickness. Niet iedereen is namelijk even gevoelig voor het ontstaan hiervan (net als dat wagenziekte niet bij iedereen voorkomt). Hoe het komt dat niet iedereen er last van krijgt is ook niet bekend, wel is bekend dat bepaalde groepen mensen gevoeliger zijn voor het ontstaan dan anderen. Zo zijn kinderen tot de leeftijd van 12 jaar het meest gevoelig voor Motion Sickness maar ook vrouwen en wat oudere mensen hebben er bovengemiddeld snel last van. Overigens is niemand er helemaal immuun voor, onder de juiste omstandigheden krijgt een ieder er vroeg of laat last van.  

Wat kan ik doen om Motion Sickness in VR te voorkomen?

Specificaties, specificaties en specificaties!

Specificaties spelen een grote rol bij de ervaring van VR, maar ook bij het ontstaan van Motion Sickness. Het is met name van belang dat de gebruikte headset een niet al te hoge "latency" kent. Simpel uitgelegd: dit is de (response)tijd die de hardware nodig heeft om beweging van bijvoorbeeld jouw hoofd terug te vertalen naar de headset en dus jouw zicht. Als jij je hoofd van links naar rechts draait en in jouw zichtveld gebeurd dat met een behoorlijke vertraging raak je al vrij snel van de leg. Verder spelen de resolutie en refreshrate ook nog een belangrijk rol, deze dienen op elkaar afgestemd te zijn. (De techniek van de bekende HMD's zoals Oculus en HTC Vive zijn inmiddels zover ontwikkeld dat dit evenwicht min of meer is bereikt.)

Duur van ervaring

Er worden in de diverse headsets diverse waarschuwingen getoond aan de gebruiker, deze roepen meestal iets over maximale speelduur en adviseren om elke X minuten een break te nemen. Als je gevoelig bent voor Motion Sickness is dit een advies wat je niet moet negeren. De kans op Motion Sickness neemt met elke 10 minuten speeltijd exponentieel toe en het is een redelijke vuistregel om miminaal 1 x per uur 10 minuten rust te nemen.

Wat speel je?

De intensiteit van de ervaring is van grote invloed, zit jij een uur achter elkaar in allerhande Rollercoaster experiences? Of zit je in een holistische onderwater chill experience. Vanzelfsprekend heb je in het eerste geval iets sneller last dan bij de tweede.

Alcohol (en drugs)

Alcohol en Virtual Reality gaan niet goed samen. VR heeft een enorme impact op de hersenen en om die reden zouden we het (overmatig) gebruik van alcohol in combinatie met het ervaren van Virtual Reality sterk willen afraden. Hetzelfde geldt voor geestverruimende middelen.  

Ik heb Motion Sickness, wat nu?

Alle goede raad ten spijt heb je er nu toch last van. Er zijn een aantal dingen die je kan doen om je snel beter te voelen:
  • Zet gelijk je Headset af!
  • Ga platliggen en houd je hoofd stil, of in ieder geval zo stil mogelijk. Wat je ervaart is een verstoring in (oa) je evenwichtsorgaan. Aangezien zich dit ergens in je oor, en dus je hoofd, bevindt is het stilhouden van je hoofd een goede eerste stap
  • Ademen! Altijd wel belangrijk uiteraard maar let ook even op hoe je ademt, adem diep in door je deur en uit door je mond. Het beste doe je dat in frisse lucht, gooi een raam open of wat dan ook maar zorg voor een frisse hap lucht.
  • Probeer een paar hapjes te eten, je kan bijvoobeeld een droge cracker oid proberen. Je moet er niet aan denken maar het zal helpen je maag tot rust te brengen.
  • Er zijn diverse middelen verkrijgbaar tegen bewegingsziekte, zowel op recept als gewoon in de drogisterij. We zouden echter altijd willen aanraden om contact met je huisarts te zoeken voordat je deze aanschaft/slikt. (om de simpele reden dat we je geen pillen willen aanpraten eigenlijk)
Met bovenstaande informatie en tips zou je, hopen we, redelijk in staat moeten zijn om Motion Sickness te voorkomen of in ieder geval je snel weer wat beter te voelen.