Wat zijn de do’s en dont’s van VR?

De laatste jaren was het zoeken naar de juiste richting van het jaar. Er zijn vele fouten gemaakt door de jaren heen. Hierdoor weten de nieuwe VR-ondernemers welke do’s en dont’s er zijn. Wij hebben deze do’s en dont’s op een rijtje gezet. Sommige ondernemers buiten de VR-wereld weten namelijk vaak nog niet wat er goed maar ook fout kan gaan bij een VR implicatie.

VR don’t; Onnatuurlijk bewegen

In VR word vaak bewogen terwijl de gebruiker in het echt niet beweegt. Dit effect is voor de hersenen heel raar. Hierdoor kan bij sommige mensen “virtual reality sickness” ontstaan. Dit is een soort wagenziekte. Door de VR applicatie zo in te stellen dat er op een natuurlijke manier word bewogen kan dit in de meeste gevallen voorkomen worden. Om dit op te lossen kan er ook gekozen worden voor het gebruik van een “roomscale experience”. Dit wordt vaak gedaan door mensen op een track te plaatsen. Dit zorgt echter wel voor minder interactiviteit. De nieuwste VR games hebben dit opgelost door meer natuurlijke bewegingen.

VR Do; Blockbuster experience

Een A-tier game zorgt ervoor dat VR veel interessanter is voor de consument. Blockbuster films doen het namelijk ook altijd goed in de bioscoop! De top games met grote namen worden tegenwoordig ook uitgebracht voor een VR bril. VR heeft echter onder veel mensen nog een “indie” imago. Veel consumenten weten nog niet af van de grote switch die de VR headsets sinds vorig jaar hebben doorgemaakt. De Oculus Quest is hier het perfecte voorbeeld van. Lekker casual gamen met een blockbuster game, wat wil men nog meer?

VR Do; Maak de ervaring sociaal of interactief

Veel mensen spelen games of kijken films graag in een sociale setting. VR games kunnen dit sociale aspect versterken. In een VR wereld connect je namelijk in een vergelijkbare manier met elkaar als in de echte wereld. Er zijn veel films gemaakt over deze taferelen (Ready player one, TRON). Mensen zien dit echt als de ultieme VR experience. Games zoals VR-chat komen redelijk in de buurt van deze ervaring. Als deze games er het zelfde uit gaan zien als games zoals Half-Life en Star Wars Squadrons dan word dit de beste VR-experience ooit.

Interesse?

Heeft u naderhand van dit artikel interesse gekregen in een eigen VR/AR implementatie of een VR film? Dan kunt u ons altijd een berichtje sturen via: https://vr-producties.nl/contact/ en dan nemen wij contact met u op over de uitvoering van een op maat gemaakt product.