Xbox Kinect krijgt tweede leven in VR
De Xbox One S die later dit jaar zal verschijnen beschikt niet meer over een Kinect poort. Het einde van de Kinect leek in zicht te zijn maar niks is minder waar!
De Kinect zal naar verwachting een "tweede leven" krijgen en wel in de vorm van een Virtual Reality controller.
De Kinect is al jaren op de markt en bestaat uit een sensor (geplaatst bij het scherm) die de bewegingen van de gebruiker omzet in beweging in bijvoorbeeld Games.
De Kinect is het echter net niet helemaal, de techniek is niet goed in staat om wat kleinere bewegingen (zoals vingerbeweging) te registeren en zou derhalve niet langer echt heel veel toevoegen aan het Xbox "landschap"
Microsoft lijkt er echter in geslaagd te zijn om dit probleem op te lossen door het model van een hand te genereren, van daaruit wordt continue de exacte positie van, ook je vingers, bepaalt.
Deze oplossing stelt de gebruiker in staat om, in realtime, interactie aan te kunnen gaan met bijvoorbeeld objecten in Virtuele werelden.
Het systeem laat tevens je handen zien in het virtuele landschap, hiermee zou de techniek, als deze echt perfect werkt het gebruik van bijvorbeeld Haptical Gloves al (gedeeltelijk) overbodig maken. (We zeggen gedeeltelijk omdat een van de belangrijkere componenten in een Haptic glove het geven van "physieke feedback" aan de gebruiker is.)
Wat interessant is dat in een blogpost van Microsoft een aantal voorbeelden van mogelijke toepassingen gegeven worden, deze liggen onder andere op het vlak van Virtual Reality.
Daarnaast neigen de gegeven voorbeelden (bedienen van een Powerpoint presentatie, het ophangen van een Skypergesprek) ook sterk naar een heel ander toepassingsgebied dan dat de Kinect nu voor gebruikt wordt. Van Gaming naar Office?
De toekomst zal het leren.