Dit zijn de VR en AR trends voor 2017

2017_verwachtingen
Omdat we de terugblik op 2016 er op hebben zitten is het nu natuurlijk tijd om een blik vooruit te werpen in 2017. 2016 was in vele opzichten een fenomenaal jaar, de ontwikkelingen volgden elkaar in een hoog tempo op en als we de situatie van nu vergelijken met die van januari 2016 mag je rustig stellen dat het een fantastisch jaar is geweest voor Virtual maar ook Augmented Reality. De techniek blijft echter in beweging en het momentum is daar. We verwachten voor 2017 een soortgelijk jaar met vele baanbrekende nieuwe ontwikkelingen en een hierbij behorende massieve stroom nieuws. Wat we ook verwachten is dat de industrie, heel langzaam en voorzichtig, richting zal gaan krijgen. We gaan in 2017 waarschijnlijk de eerste signalen zien op het gebied van welke hardware en content hier zijn om te blijven en ongetwijfeld gaan we ook bepaalde ontwikkelingen van het toneel zien verdwijnen (of in ieder geval op de achtergrond zien raken) Ik pikte een aantal punten uit waarbij ik bepaalde verwachtingen heb voor 2017, laat vooral onderin de comments weten als je een andere mening toebedeelt bent  

Augmented Reality / Mixed Reality

Dit gaat het helemaal worden in 2017. Zonder enige twijfel en vol zelfvertrouwen durf ik de stelling aan dat 2017 HET jaar gaat worden van Augmented / Mixed Reality. Waar we nog een beetje zoeken naar de juiste term, want Augmented Reality en Mixed Reality zijn (volgens mij!) feitelijk hetzelfde gaan we in 2017 een sterke ontwikkeling zien op het gebied van zowel hardware, toepassingen als "Buzz" rondom deze techiek. De opmaat werd natuurlijk deze zomer al gegeven door Pokemon Go (de alle-records-vernietigende-Uber-Game-Aller-Tijden) welke vriend en vijand versteld deden staan. Ineens was het daar: Augmented Reality en de explosie die Pokemon Go veroorzaakte galmt nog steeds na. Met name in de Techsector en het bedrijfsleven. Augmented Reality is echter zoveel meer dan dat (lees hier wat het is en download hier bijv ons whitepaper wat je er allemaal mee kan) en we gaan in 2017 dan ook zeker kennis maken met de volle potentie van deze techniek. Namen om in 2017 in de gaten te houden op dit gebied zullen zijn: Microsoft Hololens, Magic Leap en Google Tango, met name de laatste is erg interessant. Google is al jaren bezig met zijn "Tango" en bracht zeer recent ook de eerste AR Smartphone uit. We verwachten overigens ook zeker een AR headset van Samsung en de ervaring leert dat techbedrijven elkaar over het algemeen wel volgen qua ontwikkeling ;-)   Augmented-reality  

Mobiele VR

Wij verwachten dat in 2017 een duidelijk beeld gevormd zal worden, en dat is het beeld dat mobiele VR de meest populaire vorm van VR zal gaan zijn. Dat beeld tekent zich feitelijk nu al af en heeft te maken met een aantal (zeer voor de hand liggende) redenen. Betaalbaarheid, bedieningsgemak, content en draagcomfort zijn hierbij waarschijnlijk wel de belangrijkste. Google heeft met zijn Daydream een buitengewoon praktisch platform neergezet en de populariteit van de Samsung Gear VR blijft ook hoogtij vieren. Het zal een kwestie van tijd zijn dat VR HMD's zullen gaan inlopen qua populariteit maar dit zal een proces zijn wat zich, naar onze verwachting, in 2017 nog zeker niet in zal zetten (if ever)

VR Marketing

We gaan een sterke toename zien van VR Marketing, hoewel een redelijk generiek begrip verwachten we een scherpe toename in het gebruik van, met name 360° video voor reclame-doeleinden. Het "bang om de trein te missen" mechanisme zal er voor zorgen dat, met name in de tweede helft van het jaar het opduiken van VR Marketing exponentieel zal toenemen. VR_marketing_instrumenten  

User generated VR content

Ofwel: huis, tuin en keuken VR. We verwachten in 2017 een explosie aan "User generated content", content die gewoon door jou en mij gemaakt wordt met behulp van een sterk groeiend pakket aan makkelijk te bedienen tools en applicaties. Er komen steeds meer "Drag & Drop" of "WYSIWYG" (what you see is what you get) editors beschikbaar voor het maken van VR content in alle soorten en maten. Voor de nog wat handigere consument hebben pakketten als Unity en Unreal zeer uitgebreide mogelijkheden en compatibiliteit met elk VR platform wat je je kan bedenken.

co_spaces

 

360° video

In 2016 al ongekend populair zullen we in 2017 een verdere toename zien van het gebruik van - en populariteit van 360° video. Dit zal terug te zien zijn in Marketingactiviteiten maar vooralsnog met name op de Social Media zoals Facebook en Youtube. Het maken van een 360° video is tegenwoordig kinderspel en het maken en plaatsen van een 360° video zal langzaamaan het meestgebruikte formaat zijn als het gaat om geplaatste video's.  

Untethered VR Headsets

Waar feitelijk elke VR HMD nu nog voorzien is van een gezonde kabelbos zal 2017 volgens ons het jaar worden van de introductie van Untethered (draadloze/standalone) headsets. Feit is dat de bedrading door veel mensen als een obstakel wordt gezien en niet echt bijdraagt aan draagcomfort. De techniek van inside out tracking is inmiddels behoorlijk aan het uitkristalliseren en dit is wel 1 van de belangrijkere voorwaarden voor draadloze VR. Microsoft heeft de techniek in huis met Hololens en heeft een lijn van VR headsets aangekondigd welke in eerste lichting nog niet volledig untethered zullen zijn (afgaande op de eerste presentatie) maar we verwachten dat dit, nog ergens in 2017, wel het geval zal zijn. Oculus maakte eerder al bekend te werken aan een een draadloos exemplaar van de Rift en ook HTC maakte recent bekend te werken aan een "2nd Gen" HTC Vive. Van die laatste zijn geen details bekend maar de verwachting is dat HTC zich niet de kaas van het brood zal laten eten. Het is, kortgezegd, inmiddels wel bekend dat praktisch alle fabrikanten werken aan inside out tracking maar ook aan verder methoden om de bedrading overbodig te maken. Ook zijn er een aantal fabrikanten (zoals Intel en Qualcomm) die al werkende, untethered, prototypen van "referentiemodellen" hebben gepresenteerd. Deze referentiemodellen worden gemaakt als blauwdruk voor derden die deze kunnen en mogen gebruiken voor het ontwerp en productie van hun eigen merk headsets. We gaan dus in 2017 zonder twijfel een behoorlijke stroom aan untethered VR headsets zien verschijnen. During the opening keynote of the Intel Developer Forum in San Francisco on Tuesday, August 16, 2016, Intel CEO Brian Krzanich unveiled Project Alloy, an all-in-one virtual reality solution leveraging Intel RealSense technology. Project Alloy will be offered as an open platform in 2017. (Credit: Intel Corporation)  

Playstation VR

We verwachten dat, in termen van VR HMD's, Playstation de absolute marktleider zal worden in 2017. De brillen zijn relatief "goedkoop", de benodigde hardware (een PS4) staat bij veel huishoudens al in de kast en daarmee is de Playstation VR volgens ons uitstekend gepositioneerd om in 2017 de VR HMD markt te gaan domineren.   psvr_playstation-vr_640360  

Microsoft

Microsoft zal snel marktaandeel gaan veroveren op het gebied van Virtual- en Augmented Reality maar ook op het gebied van 3D in zijn algeheel. In Januari wordt de Microsoft Creator update verwacht en deze update op Windows 1o zal fungeren als een ecosysteem waarin deze technieken redelijk centraal zullen staan. De eerder genoemde Hololens en lijn van Virtual Reality brillen zullen zondermeer een steeds dominantere rol gaan spelen in het "Windows landschap"  

 microsoft-1