Investeringen in AR en VR toegenomen en zullen blijven toenemen

vr_investeringen
Investeringen in Virtual - en Augmented Reality zijn verder toegenomen en de verwachting is dat deze richting nabije toekomst nog verder toe zullen nemen. Volgens een recent verschenen onderzoeksrapport van EMarketer is het aantal maar ook de hoogte van de investeringen zelfs "pretty staggering". Als voorbeeld vergelijken we Q1 2016 met dezelfde periode vorig jaar; in Q1 2015 waren er 31 overeenkomsten met een gezamenlijke waarde van 144 miljoen dollar, in dezelfde periode van 2016 is dat opgelopen naar 42 overeenkomsten met een totaalwaarde van ruim 1 miljard dollar. Volgens EMarketer kunnen we in de komende 12 maanden investeringen ter hoogte van 2 miljard dollar verwachten. Daar bovenop wordt nog 750 miljoen dollar aan acquisities voorzien. Een van de argumenten die bij deze vooruitzichten wordt gegeven is het feit dat grote partijen in de industrie inmiddels ook investeringsfondsen en samenwerkingen opzetten waarin ze samen met andere grote partijen funding verstrekken voor VR en AR gerelateerde projecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de door HTC geïnitieerde "Virtual Reality Venture Capital Alliance" waarin maar liefst 30 Venture Capital fondsen vertegenwoordigt zijn die in totaal goed zijn voor 10 miljard dollar in "Deployable assets" We halen uit deze informatie 1 heel duidelijk signaal; de industrie groeit als kool en het lijkt er op dat deze groei alleen nog maar verder zal versnellen. Number of Deals and Amount Invested in Virtual/Augmented Reality Companies Worldwide, Q1 2015-Q1 2016

Aantallen VR gebruikers

De toekomst voorspellen is uiteraard erg lastig, dit komt met name omdat de ontwikkelingen op gebied van hardware, software maar ook content zo snel gaan. Er zijn diverse onderzoekers die ramingen op het gebied van, met name VR, naar boven hebben bijgesteld. Een van de belangrijke drivers hierin is de adoptie-curve, hoe snel wordt de techniek opgepikt door de "massa" Deutsche Bank is een van de partijen die zich bezighoudt met ramingen op dit gebied en hoewel ze conclusies uit een eerder rapport ongewijzigd lieten (de conclusie dat mobiele VR voorlopig groter zal zijn dan VR HMD's) werden de vooruitzichten ten aanzien van aantallen gebruikers wel opwaarts bijgesteld. Deutsche Bank voorziet in zijn laatste ramingen 22.5 miljoen VR gebruikers wereldwijd tegen het einde van dit jaar. In een eerder rapport werd hier nog gesproken over 6.5 miljoen gebruikers Op de langere termijn: Deutsche Bank raamt het aantal VR gebruikers tegen het jaar 2020 op 154 miljoen mensen (waarvan 135 miljoen Mobiele VR gebruikers) Belangrijk detail: het gaat hier om gebruikers die minimaal 1 x per jaar VR "gebruiken". Volgens DB zal slechts 3.2%, of 4.2 miljoen mensen, dagelijks gebruik maken van de techniek, dit laatste zou een belemmering kunnen vormen voor kansen op het gebied van adverteren en betaalde content.     Mobile Virtual Reality Users Worldwide, by Segment, 2015-2020 (millions and % of total)