Microsoft streeft naar totale dominantie VR en AR

microsoft_vr
We weten het allemaal nog wel, de eerste mobiele telefoons. Toen we, begin jaren '90 die eerste "Motorola MicroTAC" en "Nokia 1011" in handen kregen konden we vast nog niet geloven dat het een onmisbaar apparaat zou worden voor een groot deel van de wereldbevolking. Inmiddels zijn er meer mobiele telefoons dan mensen op de aarde en daarmee is het een van de belangrijkste stukjes electronica die er op de aardbol rondzwerven.

"Er was eens"

We kijken even kort terug in de geschiedenis van de mobiele telefoon en dan met name naar de partij die, ondanks zijn sterke positie, de "mobiele boot" behoorlijk heeft gemist. We hebben het natuurlijk over "Good Old" Microsoft. Met een positie als de absolute wereldheerser op het gebied van besturingssystemen zou je haast hebben gedacht dat het in staat geweest zou zijn om deze heerschappij ook in het mobiele landschap voort te zetten. Niks was minder waar. Rond het jaar 2007/2008 ging het verkeerd, Apple lanceerde zijn iPhone en Google ging aan de slag met Android. Al snel werd Microsoft aan alle kanten ingehaald. In 2010 besloot het om een einde te maken aan het "Windows Mobile" platform en opnieuw naar de tekentafel te gaan. De Windows Phone zag het licht en er werd een samenwerking met Nokia aangegaan. Even later neemt Microsoft het finse Nokia (wat ook in slecht weer verkeert omdat het de "touchscreenmarkt" niet op waarde had weten in te schatten) over en gaan de telefoons gebukt onder de merknaam "Lumia". Een en ander wil niet vlotten en in 2016 verkoopt Microsoft de divisie aan Foxconn, de merknaam Nokia echter wordt verkocht aan het Finse HMD die aan de haal gaat met het merk en in Februari 2017 de iconische Nokia 3310 nieuw leven inblazen. Feitelijk kunnen we stellen dat Microsoft niet heeft weten te profiteren van de wereldwijde opkomst van mobiele telefoons, en daarmee sluiten we dit korte stukje geschiedenis af.  

De dag van vandaag

Nou nog niet helemaal: we zijn aanbeland in het jaar 2010, het tijdperk dat Apple en Google hoogtijdagen vieren met hun Smartphones rolt er iets uit het brein van Alex Kipman, uitvinder bij Microsoft. Het apparaatje heet Kinect en wordt al snel de best verkopende Gaming accessoire ooit. Het idee van de Kinect gaat echter helemaal niet om de Kinect zoals deze op de markt verscheen. Kipman had plannen, veel grotere plannen dan dat. Jaren werd achter de schermen gewerkt aan "Project Baraboo", het project wat we vandaag de dag kennen als Microsoft Hololens en wat zonder twijfel de meest geavanceerde Mixed Reality bril van het moment is.

Maar wat plant Microsoft nog meer?

Microsoft heeft een behoorlijke strategie klaarliggen, en wel een strategie om de dominante partij in Virtual-, Augmented-, en Mixed Reality te worden. En dan niet eens in termen van Hardware, daar is het Microsoft eigenlijk nog nooit om te doen geweest. Ik leg uit hoe ik tot deze vrij stevige stelling kom.  

Windows Holographic (creator update)

Hij komt eraan: de Microsoft Creator update ofwel "Windows Holographic" en inmiddels bekend onder de definitieve naam: Windows Mixed Reality. De update op Windows 10 kent een behoorlijk aantal veranderingen. Het platform werd in Januari 2015 al min of meer aangekondigd als "Windows 10: The next chapter" en dit is niet overdreven. Windows Mixed Reality kent een sterke focus op Mixed Reality, het platform kent diverse applicaties waarin het mogelijk wordt om virtuele elementen te integreren in de echte wereld. Ofwel het maken van Mixed Reality. (lees hier wat Mixed Reality exact is). Er is een sterke focus op Mixed Reality maar ook op 3D in zo'n beetje elke verschijningsvorm die je je kan bedenken. Zo wordt het straks mogelijk om een 3D scan (en die maak je straks makkelijk met je Tango Phone) te exporteren naar een Desktop, daar aan te passen in Paint 3D (jawel, het oude vertrouwde Paint is ook volledig 3D compatible gemaakt) en van daaruit verder te gebruiken. Daarnaast mikt Windows "Mixed Reality" op het innemen van een positie als HET leidende en universele Virtual Reality platform.  

Virtual Reality brillen

In Oktober 2016 kondigt Microsoft aan dat het zal gaan samenwerken met diverse partners voor de productie van Virtual Reality headsets. Het gaat om partijen als HP, Dell, Acer, Asus en Lenovo. Het gaat er daarbij om dat deze partners de VR brillen zullen produceren waarbij ze gebruik kunnen maken van Microsofts guidelines. Belangrijker nog om te vermelden dat deze VR headsets naar alle waarschijnlijkheid zullen zijn voorzien van Inside Out Tracking. De techniek van Inside Out Tracking is, in ieder geval in perfect functionerende vorm, redelijk uniek voor dit moment en zet Microsoft, en zijn partners op behoorlijke voorsprong ten opzichte van de grootste concurrenten: Oculus en HTC. Ander voordeel wat er bestaat is het feit dat het prijsniveau van deze brillen zon beetje vanaf E300,- zal komen te liggen. [gallery columns="5" link="none" ids="https://vrwebwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/03/3glasses_1.jpg|,https://vrwebwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/03/acer_VR_1.jpg|,https://vrwebwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/03/dell_VR_1.jpg|,https://vrwebwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/03/hp_vr_1.jpg|"]  

Microsoft heeft geen behoefte om zelf iets te produceren

Zet de Hololens en deze Virtual Reality brillen eens naast elkaar. Dan hebben ze iets gemeen, Microsoft heeft namelijk helemaal geen behoefte om zelf Hardware te produceren. Dat staat met de aangekondigde lijn VR brillen al voorop maar ook met de Hololens heeft Microsoft niet heel veel bedoelingen op het gebied van productie. Ga maar na: de Hololens is inmiddels zon beetje 2 jaar oud en Microsoft heeft geen plannen om een nieuwer exemplaar te bouwen, terwijl 2 jaar voor hardware al best een lange tijd is. Sterker nog, kort geleden kondigde Micosoft zelfs aan de "2nd gen" Hololens over te slaan en toe te werken naar een 3de generatie Hololens. Waarbij fijntjes de tijdlijn "somewhere in 2019" werd meegegeven. Microsoft heeft geen druk, ze hoeven niet zo nodig. Het gaat ze er met name om dat er producenten opstaan die de Hololens, onder guidelines en licentie van Microsoft gaan produceren. Maar wat wil Microsoft dan precies?  

One ring, to rule them all

Eigenlijk wil Microsoft niks meer of minder dan wat altijd al de doelstelling is geweest: heerschappij! Ga maar na, hoeveel behoefte heeft Microsoft om bijvoorbeeld computers te bouwen? Niet veel, maar 90% van de computers wereldwijd draait wel op Windows. Dat is dan ook wat Microsoft beoogt, ze willen niet dat je een Microsoft PC koopt. Ze zien liever dat je een Dell PC koopt waar Windows OS op draait, en Microsoft Office en Microsoft Edge etc. etc. Deze doelstelling is met de mobiele telefoon grandioos gemist, Windows Phone is hooguit "zeer niche" en in het mobiele landschap is Microsoft vrijwel niet te vinden. Een fout die ze niet nog een keer willen maken en daarmee hebben we, volgens mij, een van de belangrijkste redenen te pakken voor het feit dat het bedrijf zich zo enorm focust op Virtual, Augmented en Mixed Reality. Ze willen niet noodzakelijkerwijs dat jij een VR bril of een Hololens koopt die door hun gebouwd is, ze zien wel graag dat die VR bril draait op een Windows platform. En ze zien het liefste dat zoveel mogelijk VR, AR en MR brillen draaien op Microsoft software. Dat is uiteindelijk het verdienmodel van Microsoft. Door "referentiemodellen" te bouwen die dienen als blauwdruk voor andere producenten bereiken ze gewoon sneller dat doel. De voorsprong die ze hebben, en kunnen delen met andere hardwareproducenten zet de competitie gewoon op 3-0 achterstand. Het is niet voor niks dat Oculus en HTC redelijk benauwd worden en ook al richting bepaalde vormen van samenwerking gaan in een consortium, ze kennen het gevaar dat Microsoft voor ze kan zijn. Nog krachtiger is daarom de recente aankondiging van Microsoft waarin ze duidelijk maakten dat ze geen beperkingen opleggen binnen Microsoft Mixed Reality. En dat gebruikers van een Oculus Rift of Vive gewoon welkom zullen zijn in het nieuwe Windows holographic ecosysteem. Op naar, wederom, wereldheerschappij maar dit keer in de "4de transitie"