Pokemon Go als Marketingtool

De onwaarschijnlijke populariteit van Pokemon Go doet wereldwijd nogal wat stof opwaaien, de media storten zich massaal op de hype en het spel heeft inmiddels alle records gebroken. Het aantal Nederlandse spelers werd 2 weken geleden geschat op ruim 2 miljoen en wereldwijd zijn er inmiddels honderden miljoenen spelers actief (of hebben het spel in ieder geval gedownload)

Pokemon Go Marketing

Laten we ons concentreren op Nederland en kijken wat de mogelijkheden zijn om Pokemon Go in te zetten voor reclame/marketing doeleinden. Met minimaal 2 miljoen spelers mag je zeggen dat de dekking aanwezig is, het betekent dat grofweg 1 op de 8 Nederlanders het spel minimaal op zijn Smartphone heeft staan. In onderstaande infographic is een deepdive gemaakt naar de kennis en gedragingen met betrekking tot Pokemon Go van (in dit geval) Amerikanen. Met een beetje fantasie zou je kunnen zeggen dat dit in ieder geval een indicatie vormt voor Nederlanders. Wat duidelijk naar voren komt is dat de grootste interesse en interactie ligt in de groep 18 tot 34 jaar waarbij mannen in de leeftijd van 21 tot 27 oververtegenwoordigd zijn. Verder is duidelijk dat er, qua marketingmogelijkheden, feitelijk 2 gebieden zijn waar je als merk of bedrijf actief kan zijn. De "echte wereld" mogelijkheden en de "in content" mogelijkheden. We zullen ons, voor dit moment, beperken tot "echte wereld" mogelijkheden omdat deze eigenlijk  vrij eenvoudige en tegen geen of lage kosten zijn te realiseren. Catch-Em-All_infographic  

Pokemon Marketing "Op Straat"

Een van de meest kenmerkende elementen van Pokemon Go is het feit dat het zich buiten afspeelt. Het is een spel waarin een grote mate van interactie met de "echte wereld" is. Om Pokemons te vangen moet je rondlopen, om Pokeballs en aanverwante items te ontvangen moet je op zoek naar Pokestops en "Battles" worden gevoerd in de "Gym" zijn. Deze laatste 2 locaties zijn over het algemeen "landmark achtige" punten in je omgeving. Zo dienen onder andere scholen, monumenten, kerken etc. als Pokestop of Gym en hier ligt dan ook het de eerste kans op het gebied van Marketing. Het mooie van dit "buitenaspect" is waarschijnlijk wel het feit dat je als ondernemer vrij makkelijk kan inspelen op de hype, dit uiteraard onder de voorwaarde dat je je onderneming runt vanaf een "fysieke" locatie en de eindconsument bedient. Met name winkel en horecagelegenheden hebben behoorlijk "lowhanging fruit" kansen op dit gebied.

Zet een bord voor je winkel of terras

Hoe makkelijk is het om een bord voor je winkel of horecagelegenheid neer te zetten waarmee je Pokemon-jagers aanspreekt? Misschien verkoop jij wel toevallig iets wat handig is voor Pokemon spelers? (zoals powerbanks, of Pokemon merchandise) of misschien geef jij mensen met een Pokemon App wel korting op een drankje, broodje of andere versnapering? Het wordt natuurlijk nog mooier als je vlakbij een Pokestop of Gym gesitueerd bent (hier kan je zien of dat zo is) Als dit het geval is is het ook zeker een aanrader om dit via Social Media uit te dragen!

Zet Lures in voor het lokken van mensen

Er zijn inmiddels diverse praktijkvoorbeelden van horecabedrijven die Lures inzetten voor het lokken van mensen, als je toevallig in de buurt van een Pokestop zit activeer je op eenvoudige wijze een Lure. Met name voor de Horeca kan dit buitengewoon aantrekkelijk zijn, mensen blijven wellicht nog wel even hangen om wat te eten of te drinken! De Lure zorgt er voor dat een Pokestop gedurende 30 minuten Pokemons aantrekt, deze Pokemon zijn voor iedereen te vangen en het is ook voor iedereen zichtbaar dat er een Lure actief is. 8 Lures kopen kost je 680 "Pokecoins" (en Pokecoins kosten je tussen de E0,75 en E1, per 100 stuks) en brengt zeker mensen op de been. Als je dan vooraf nog via Twitter en Facebook bekend maakt dat er een Lure actief zal worden kan je zeker rekenen op extra aanloop. luremarketing  

Indirect waarde bieden

Biedt Pokemon spelers de mogelijkheid tot bijvoorbeeld het opladen van hun accu, Pokemon Go staat er om bekend dat het de accu van Smartphones in hoog tempo leegtrekt en een oplaadpunt is dus altijd welkom. Tijdens het opladen genieten spelers uiteraard van aanbiedingen die jij voor dit doeleinde beschikbaar hebt gemaakt. Al met al zijn er behoorlijk wat mogelijkheden om mee te liften op de hype, gebruik je eigen fantasie en je komt ongetwijfeld op nog veel meer goede ideeën. Deel je jouw goede ideeën hieronder?