Qualcomm VR: VR zonder kabels

qualcomm_vr
Er kleven een aantal nadelen aan het gebruik van een "volwassen" VR HMD. Het eerste nadeel is het feit dat je een behoorlijke PC nodig hebt om de bril aan te sturen, een ander nadeel is het feit dat je vastzit aan een kabel. Het eerst nadeel vertaalt zich met name in hoge aanschafkosten, een PC die geschikt is om een Rift of VIVE aan te sturen kost al snel ruim E1000,- en daarnaast neemt zon PC ook nog wel wat plaats in. Het tweede nadeel heeft met name betrekking op je bewegingsvrijheid, het is opletten geblazen als je met je VIVE Room scale VR wilt ervaren want voor je het weet struikel je, ook is de kabel een beperking in algehele bewegingsvrijheid. De techniek in VR land gaat echter zeer snel, de snel toenemende populariteit zorgt er voor dat er behoorlijk geinvesteerd wordt in R&D en de industrie lijkt inmiddels een belangrijke mijlpaal te passeren: het mogelijk maken van Untethered, ofwel draadloze Virtual Reality. We doelen hier niet op een variant van Mobiele VR maar op de volle capaciteiten van een VR HMD maar dan zonder de grote PC en ook zonder de kabels!  

Qualcomm's VR headset

De meesten kennen Qualcomm wel van de welbekende Snapdragon processor die in menig Smartphone is terug te vinden. Het maken van Chips is dan ook de core business van deze Amerikaanse techgigant. We weten even niet of het ontwikkelen van een VR headset te maken heeft met de stappen die Intel ook zet op dit gebied (Project Alloy) Intel is namelijk een van de grootste concurrenten van Qualcomm en beide bedrijven zijn verwikkeld in een continue slag om de grootste te zijn. Qualcomm lijkt er in te slagen om de eerste partij te zijn die een serieuze draadloze VR HMD in de markt gaat zetten. Het gaat hier overigens om een zogenaamde "reference design" (dat kennen we bijv ook van de Google Daydream Headset) Dit wil zeggen dat het ontwerp min of meer een blauwdruk zal vormen voor 3rd parties die aan de slag willen met een Untethered VR bril. De bril werd aangekondigd op de IFA2016 en is op dit moment nog in het prototype-stadium. Verwachtingen zijn dat de bril niet eerder gelanceerd zal worden dan op de CES 2017.  

Korte samenvatting van het prototype

De mensen achter vrheadsetindia.com hebben het prototype al even mogen vasthouden en gebruiken en kwamen tot een aantal conclusies De bril is licht van gewicht, lichter dan je zou verwachten als je nagaat wat een techniek er onder de motorkap schuilgaat. Het design is, zelfs in het prototype-stadium, al erg goed op orde. Aan de zijkanten zijn touch sensitive controls terug te vinden en er zijn diverse aansluitpoorten aanwezig op de bril. (Deze uiteraard allemaal netjes weggewerkt) De bril is voorlopig in 2 kleuren, zwart en wit, geshowd. OLYMPUS DIGITAL CAMERA De meest unieke feature is het ontbreken van kabels. De Qualcomm VR heeft alle techniek die nodig is voor het genereren van de VR ervaring aan boord. Je zal je afvragen hoe het dan zit met de Tracking? Dit is geregeld middels het "Qualcomm 6DOF" systeem welke gebruik maakt van 2 cameras die aan de voorzijde van de headset aanwezig zijn. Er is naast de positionele tracking ook nog Eyetracking aanwezig, deze wordt geregeld met 2 cameras die (uiteraard) naar binnen "kijken" Volgens een eerste hands-on review werkt dit systeem verrassend goed. Qua beeld zit het ook wel snor; de headset geeft je een resolutie van 1440×1440 op 60 FPS met een refreshrate van 70Hz (Oculus en VIVE zitten op 90Hz) Het prototype draait op een Snapdragon 820 in combinatie met een Adreno 530 GPU, waarschijnlijk zal, tegen de tijd van lancering, een allerlaatste versie van de Snapdragon aanwezig zijn.

Wat gaat dat kosten?

Onbevestigde bronnen hebben aangegeven dat het prijsniveau boven dat van een Samsung Gear VR en onder dat van de Oculus Rift zal liggen. Kortom, grofweg ergens tussen de E100,- en E600,-