Sport kijken in VR

vrsport
VR is gearriveerd in de mainstream. Het was lange tijd een technologie die alleen aantrekkelijk was, voor de hardcore gamer of gadget liefhebber. FoxSports en NextVR hebben nu een stap in de vrsporttoekomst gezet. Met hun vijfjarige deal, om beelden vanaf de Amerikaanse golfclub Oakmont te streamen in 360 graden VR, zijn zij de eersten die sport beschikbaar maken in dit format. De aftrap werd gegeven tijdens de afgelopen U.S. Open die op diezelfde golfclub werd gehouden.

Voetbal kijken in VR

Het is groot nieuws dat FoxSports, dat ook de uitzendrechten van het Nederlands voetbal bezit, deze technologie omarmt. Het zou kunnen betekenen, dat ook de eredivisie op termijn in VR beschikbaar wordt. Is dit echter wel een rendabele markt voor VR? Sommige markten stonden traditioneel al meer open, voor technologische ontwikkelingen. De voetbalwereld is altijd conservatief geweest op dat vlak. Het beste podium om nieuwe dingen te introduceren, is wel het wereldkampioenschap voetbal gebleken. In 2010 werden bijvoorbeeld, voor het eerst wedstrijden van het WK uitgezonden in 3D. Dat was destijds een flinke boost, voor de verkoop van 3D televisies. Of hetzelfde zal gelden voor VR, bij het WK van 2018 in Rusland, moeten we afwachten.

VR in de mainstream

Zoals gezegd, is dit voor VR een grote stap richting de mainstream. Zelfs voor ons Tech liefhebbers, is dit een goede ontwikkeling. Elke technologie die interessant wordt voor de gemiddelde consument, is interessant voor investeerders. Hoe meer investeringen worden gedaan in VR, hoe sneller en beter de ontwikkeling ervan zal verlopen. Dat fabrikanten de meerwaarde van VR in gaming al zien, blijkt uit het feit dat er zoveel bedrijven werken aan de technologie. Gaming en de mainstream consumenten elektronica markt zijn echter twee verschillende werelden, met minimale overlap.

Gimmick of volwaardige kijkervaring?

Een van de vraagtekens die bij 3D werd gezet, kan nu ook bij VR gezet worden. Die vraag was of 3D niet een gimmick was? Velen dachten in 2010, dat 3D niets toevoegde aan de kijkervaring en daarom geen bestaansrecht had, in de consumentenmarkt. Dat het in bioscopen goed draaide, was daarbij niet relevant. Het werd gezien als te omslachtig, voor de woonkamer. Geldt nu hetzelfde voor VR? Die techniek is niet, zoals 3D, begonnen in de filmwereld maar eerder in de videogame industrie. Hoewel gamers meer openstaan, voor nieuwe technologieën, is een stap naar de mainstream onzeker. Wat 3D en VR wel gemeen hebben is dat ze hun eerste stappen in de mainstream zetten met sport. Voor 3D heeft dat nooit geleid tot grootse successen. In de woonkamer is het nooit verder gekomen, dan de status van gimmick. Iets dat vele consumenten in huis hebben, maar dat zelden wordt gebruikt. Of VR hetzelfde lot te wachten staat, zal alleen de tijd ons leren. Voor nu is het in elk geval wel mogelijk, om beelden vanaf de Oakmont golfclub rechtstreeks en in VR te bekijken, dankzij FoxSports en NextVR. Het startschot heeft geklonken, laten we zien waar de race eindigt.