WebVR en Brand Experience

mozvr
Toen het idee in 2014 door Mozilla de wereld werd ingeschoten, leek het te gek voor woorden. Vandaag is het net dat concept dat de manier waarop consumenten publiciteitscampagnes beleven grondig kan veranderen. Iets meer dan twee jaar geleden maakten internauten kennis met mozrvr.com, de eerste stap naar de uitbouw van een Virtuele internetbrowser. Aangezien het idee werd gefinancierd door Mozilla, sprak het voor zich dat de eerste Virtuele browser ter wereld een aangepaste versie zou worden van Firefox. Het idee leek niet meteen levensvatbaar en werd haast onmiddellijk omschreven als te high tech voor de gemiddelde consument, maar vandaag staan grote reclamebureaus maar wat graag in de rij om nieuwe producten naamsbekendheid te geven via het virtuele web.   mozvr Volgens reclamejongens draait het allemaal om brand experience, een ietwat abstract marketingconcept dat stelt dat klanten niet zozeer een product kopen, maar zich eerder vereenzelvigen met een bepaald merk. Met andere woorden; die sneakers van Nike koop je niet enkel omdat je ze zo mooi vindt, bewust of onbewust ga je -bijvoorbeeld- ook uitstralen dat je akkoord gaat met de sportieve waarden waar het merk voor staat. Cynici geven aan dat brand marketing consumenten herleidt tot statistische gegevens die gekoppeld worden aan de behoefte om te consumeren; je koopt geen schoenen omdat je ze nodig hebt, je koopt schoenen omdat je gelooft in het reclameverhaal erachter. En toch; vanuit het standpunt van het bedrijf is de verkoop geen doel op zich. Wat Nike -of welk bedrijf dan ook- probeert te bereiken is die diepere band met de consument.

Tijd voor reclame?

Sinds de opkomst van Facebook werd reclame alsmaar gerichter en persoonlijker. Aan de hand van het onlinegedrag van gebruikers kon het bedrijf immers perfect weergeven welk product aan welk profiel gekoppeld konden worden. Nu het hele businessmodel van verschillende sociale media op dat idee werd afgestemd, geven gebruikers aan minder interesse te tonen in het bombardement aan onlinereclame dat haast elke uur op hen afkomt. Virtuele reclame zou op dit moment dan ook een welkome afwisseling zijn. Allemaal goed en wel, maar is nu precies de rol van Virtual Reality in dat verhaal? Eigenlijk is het betrekkelijk eenvoudig; via VR kan je als bedrijf of als reclamebureau haast individuele spotjes of advertenties samenstellen. Je geeft consumenten de kans om het product niet alleen te zien, maar ook te beleven. Het grote probleem? Tot nu toe kon je alleen consumenten in het bezit van een VR-headset bereiken, maar Mozilla staat op het punt daar verandering in te brengen. Maak kennis met WebVR. (tip; lees hier nog meer details omtrent WebVR)  

Eenvoudig virtueel of virtueel eenvoudig?

MozVR, de toepassing ontwikkeld door Mozilla, maakt het voor eender wie mogelijk om te genieten van WebVR. Vergeet die dure VR-headsets; volgens het bedrijf achter de technologie heb je niets anders nodig dan een degelijke internetverbinding. Wil je virtueel surfen via je smartphone dan zorg je best wel dat je gebruik maakt van Cardboard, de app van Google die je in staat stelt virtuele content te bekijken via je mobiel. Websites die gebruik maken van WebVR worden opgebouwd aan de hand van een speciale code waarbij producten “tot leven komen”, dat is toch wat Chris Milk – een van de drijvende krachten achter tientallen Virtuele ontwikkelingen- aangeeft. De marketingmogelijkheden lijken alvast eindeloos. Als makelaar kan je een open huis volledig virtueel laten doorgaan, filmliefhebbers bekijken trailers in virtuele bioscopen en racefanaten testen de wagen van hun dromen volledig online. Los daarvan zijn er ook duizenden opties op kleinere schaal. Op zoek naar een nieuwe trui en iets leuks gevonden online? Dan pas je dat ding toch gewoon even virtueel. Milk geeft dan ook aan dat het enkel een kwestie van tijd is tot we allemaal gebruik maken van de productopties die Virtual Reality ons biedt. 2017 zou weleens een erg interessant jaar kunnen worden.